حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)

بیانیه حزب همدلی مردم تهران (همت) در خصوص فیلترینگ تلگرام

بیانیه حزب همدلی مردم تهران (همت) در خصوص فیلترینگ تلگرام

از ۱۰ اردیبهشت ۹۷ که نرم افزار تلگرام به دستور دادستان قوه قضاییه فیلتر شد؛ آحاد مختلف جامعه اعم از دولت مردان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، متخصصان فن¬آوری اطلاعات، فعالان سیاسی و احزاب و همچنین مردم کوچه و بازار که از این شبکه فراگیر برای تسهیل روابط اقتصادی و اجتماعی خود استفاده می کردند در صفحات شخصی خود به آسیب¬شناسی این موضوع پرداختند و به هر نوعی واکنش نشان دادند. گوشه¬ای از این آسیب¬شناسیها به موارد زیر بر می گردد :
۱) تجارب قبلی در خصوص فیلترینگ برخی از شبکه های اجتماعی ، شاهد این موضوع است که شبکه‌های دیگری جایگزین آنها شده و عملا این رویکرد نتیجه ای را درپی نخواهد داشت.
۲) فیلتر شدن شبکه اجتماعی توئیتر که تقریباً همه مسئولان ارشد نظام در این شبکه حضور فعال دارند، باعث شده تا متخصصان فن‌آوری اطلاعات در حوزه جنگ نرم، این فضا را به صورت کامل به دشمن واگذار نمایند.
۳) راهکار توسعه شبکه های اجتماعی داخلی، حمایت فنی و فرهنگی از آنهاست و ایجاد انحصار از طریق حذف رقبای خارجی رویه ای اشتباه و شکست خورده به نظر میرسد.
۴) امنیت داده ها در شبکه های اجتماعی داخلی محل سوال بسیاری از کاربران بوده که تا کنون پاسخ مشخص و قانع کننده ای در این خصوص ارائه نگردیده است.
۵) بیش از ۴۵ میلیون ایرانی کاربر فعال تلگرام‌ هستند که با اعمال فیلترینگ میزانی از نارضایتی در بخش عمده ای از این افراد ایجاد گردیده است و در شرایطی که طبق نظرسنجی‌های معتبر در سال۹۶، اکثر ایرانیان از نظر اقتصادی و سیاسی ناراضی‌اند این اقدام مناسب به نظر نمیرسد.
۶) تلگرام در ایران محبوبیتی بیش از یک پیام‌رسان اجتماعی دارد و به وسیع‌ترین پلتفرم انواع شبکه‌های اجتماعی، فرهنگی و … ، تبدیل شده است.
۷) تلگرام ابزار اصلی اشتغال حدود ۲۰۰ هزار ایرانی است. با لحاظ و فرض میانگین بُعد خانوار در ایران (۳.۵ نفر) معیشت حدود ۷۰۰ هزار ایرانی وابسته به تلگرام است. در شرایطی که وجود بیش از سه میلیون بیکار مهم‌ترین بحران اقتصاد ایران است.
۸) حضور مردم در تلگرام در زمان فیلتر موقت آن ثابت کرد، بیش از سی میلیون فیلترشکن روی گوشی‌های ایرانیان نصب شد و تحلیل داده‌های تلگرام حاکی از این است که در همین مدت کوتاه، استفاده از پیام‌رسان‌های فیلتر شده دیگر از قبیل توییتر بسیار رو به افزایش بود. به قولی وضع قانون بد، موجب ترویج قانون شکنی خواهد بود.
۹) همانگونه که در اخبار و در رسانه‌های جهانی در خصوص اعلام عدم توانایی در فیلترینگ نسخه جدید تلگرام صحبت شده است، مدیران تلگرام اعلام کرده‌اند که چندی دیگر نسخه‌ی پیام‌رسان تلگرام بر روی بستر بلاک‌چِین را عرضه می‌کنند که بنا به ادعای ایشان به هیچ عنوان فیلتر نمی‌شود. بر فرض صحت این اخبار، قطعاً اقدام به فیلترینگ تلگرام از سوی مسئولین ذیربط تلاشی نافرجام خواهد بود و فقط و فقط منجر به افزایش نارضایتی و کاهش اعتماد عمومی خواهد شد.
اما حزب همدلی مردم تهران (همت) در این ۴۰ روز با رصد کامل این واکنشها و تجزیه و تحلیل کامل آنها به بررسی موضوع پرداخت تا با پایبندی به گفتمان خود به دور از شتابزدگی با پیشنهادی سازنده شروع به نقد کند.
یافته های ما از گزارشهای شورای عالی فضای مجازی حاکی از آن است که از ۴۵ میلیون ایرانی حاضر در تلگرام حدود ۷ میلیون از این نرم افزار خارج شده¬اند که البته در گزارشی دیگر این آمار به ۱۰ میلیون رسیده است. حال با فرض درست بودن این اعداد و اینکه آیا این تعداد واقعا به صورت کامل (Delete Account) خارج شده اند؟ آیا در مواقع ضرور روابط اجتماعی و اقتصادی خود هم از این برنامه استفاده نمی کنند؟ به بررسی موضوع می پردازیم:
متاسفانه گزارشی در دست نیست که از این عدد چه تعداد به شبکه های اجتماعی داخلی مانند سروش، آی¬گپ، بله، ایتا، گپ، مهاجرت کردند و از دیگر شبکه های خارجی مثل ایمو و واتس¬آپ و … استفاده نمی کنند؛ یعنی تمام نیاز خود را از شبکه های داخلی رفع می کنند.
سوال اصلی اینجاست که این تعداد شامل کدام قشر از جامعه¬اند؟
این ۱۰ میلیون شامل بسیجیان، حزب¬اللهی¬ها ، مذهبیون و در یک کلام انقلابیون -یعنی کسانی که دل در گرو نظامی اسلامی دارند- هستند و با فیلتر و دستور خروج از تلگرام سریعا از آن کوچ کرده¬اند.
آیا این کوچ به نفع انقلاب است یا به ضرر انقلاب؟
نگاه و نظر حزب همدلی مردم تهران (همت) این است که با خروج انقلابیون از این میدان وسیع جنگ نرم و خالی شدن گود به نفع برخی از ضدانقلابیون و آزاد شدن فضا برای تبلیغات منفی این گروه حداقلی به تاثیرگذاری و افزایش برد این تبلیغات روی ۳۵ میلیون مردم عادی جامعه می انجامد. مردمی که بسیار از شرایط اقتصادی خود به تنگ آمده اند و براحتی به جامعه هدف و لبیک¬گویان این گروه تبدیل خواهند شد.
لذا عدم حضور سربازان جنگ نرم انقلاب و پاسخ سریع و درخور به شبهات و پارازیتهای اپوزیسیون باعث شوراندن مردم و آسیب جدی به انقلاب و نظام خواهد شد.
پیشنهاد حزب همدلی مردم تهران (همت) تشکیل “مرکز بررسی فیلتر تلگرام” متشکل از متخصصان وزارت ارتباطات و شخص وزیر محترم، چند تن از شورای عالی فضای مجازی، چند تن از کمیسون امنیت و فرهنگی و کمیسیون تازه تشکیل شده فضای مجازی مجلس شورای اسلامی، نماینده وزارت اطلاعات، جامعه شناسان خبره، چند دبیر کل احزاب، دادستان کل کشور و … به عنوان بازوی مشورتی قوه قضاییه است تا با همدلی و هم¬افزایی هرچه بیشتر به بررسی موضوع پرداخته و بهترین و مناسب¬ترین تصمیم را با هدف تعالی اهداف انقلاب بگیرند.

و من ا… التوفیق

سید احمد نبوی
دبیرکل حزب همدلی مردم تهران (همت)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.