حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)

تحلیل حزب همت در خصوص FATF

تحلیل حزب همت در خصوص FATF

۱۵ مهر ماه سال ۱۳۹۷ ، یکی از پرچالش ترین لوایح دولت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. FATF دارای موافقان و مخالفانی می باشد که با دیدگاه ها و دلایل مختلف ماه هاست که به آن پرداخته اند. ذیلا به برخی از این دیدگاه ها می پردازیم.

نگاه موافقان طرح:
۱. غیر از ایران و کره شمالی، تمام کشورهای دنیا در این کنوانسیون با شرایط مختلف حضور دارند.
۲. کلیه کشورهای دوست ایران از جمله چین، روسیه، ترکیه، عمان و … در پیامهایی به ایران اعلام کردند که اگر در این کنوانسیون نباشید ارتباط بانکی ما با شما متزلزل خواهد شد.
۳. دانشجویان ایرانی خارج از کشور دیگر امکان دریافت ارز را نخواهند داشت.
۴. بازرگانان ایرانی دیگر به هیچ وجه امکان داد و ستد را نخواهند داشت.
۵. اروپا که در برجام به دفاع از ایران برخواسته است، امکان ادامه کار اقتصادی با ایران را نمی یابد.

نگاه مخالفان طرح:
۱. با عضویت در FATF ، امکان جلوگیری از نفوذ مخالفان سرسپرده ی اسرائیل، آمریکا و عربستان همچون داعش، طالبان، جبهه النصره و … از طریق کمکهای بی واسطه ایران به دوستان انقلاب اسلامی ایران همانند حزب الله، انصارالله و … وجود نخواهد داشت و پس از آن شاهد حوادثی مشابه اقدام تروریستی شهر اهواز، حمله به پاسگاه های مرزی و شهادت غیورمردان عرصه امنیت و مردم بی گناه کشورمان خواهیم بود.
۲. حضور در FATF ، باعت به انزوا کشاندن همه ی نیروهای انقلابی تحریم شده توسط آمریکا خواهد شد.
۳. سند FATF همانند برجام خواهد شد که فقط فرصت را از ایران برای سازماندهی اقتصاد مقاوتی خواهد گرفت.
۴. ریاست FATF خود دستیار معاون خزانه داری آمریکا در سالهای قبل و مبتکر تحریمهای اصلی آمریکا بوده است؛ آیا امکان اعتماد به سازمانی با ریاست این فرد وجود دارد؟
۵. چه تضمینی وجود دارد که پس از برجام و FATF ، موضوعی جدید برای عقب نگاه داشتن ایران در اقتصاد جهانی مطرح نگردد.

از نظر حزب همت هر دو گروه موافق و مخالف، نیروهای درون نظام جمهوری اسلامی ایران می باشند و اتهام خیانت و وابستگی و جاسوسی به هر یک از این دو گروه خسرانی برای جمهوری اسلامی خواهد بود. مردم ما از حاکمیت قانون انتظار طی مسیر قانونی این لوایح را دارد. مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و در انتها مقام معظم رهبری هر کدام به مسئولیتهای خود با حفظ عزت نظام جمهوری ایران عمل خواهند نمود. به نظر می رسد نقش مردم ایران در حمایت از حاکمیت قانون مهمترین رکن از دفاع از جمهوری اسلامی ایران باشد.
کاملا واضح و روشن است که متخصصان اقتصاد و سیاست نگرانی ها و دغدغه های خود را در دفاع از رد یا تایید این لوایح به گوش موافقان و مخالفان در نهادهای قانونی می رساند. دعواهای جناحی، کارشناسی افراد غیر متخصص، افراط و تفریط در دفاع از جناحها و …،همه ی اینها می تواند آسیبهای خود را در پی داشته باشد.
حزب همدلی مردم تهران (همت) ضمن رصد کامل مسیرهای قانونی این موضوع، خود را مکلف می داند تا نظرات کارشناسی اعضای خود را که می توامد از هر دو گروه موافق و مخالف باشد، به گوش نهادهای قانونی برساند و صد البته که از خروجی قانونی این لوایح هرچه که باشد، دفاع خواهد کرد.

سید احمد نبوی
دبیر کل حزب همدلی مردم تهران (همت)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.