حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)
مصاحبه خبرگزاری برنا با دبیرکل همت

مصاحبه خبرگزاری برنا با دبیرکل حزب همت: سید احمد نبوی

دبیر کل حزب همت:
راه اصلاح پیش نویس جدید قانون احزاب رای‌گیری در تلگرام نیست/ هرکس سهم خود از نابسامانی‌ها را مشخص کند

دبیر کل حزب همت گفت: گفتمان حزب همت دوری از اشتباهات گذشته، انتقاد سازنده همراه با راهکار و حل معضل بیکاری است.

سید «احمد نبوی»، دبیر کل حزب همت (همدلی مردم تهران) در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره سازوکار این حزب گفت: بر اساس تجربیاتی که در ۳۰ سال گذشته از کار حزبی در کشور داشتیم، احساس کردیم باید یک تنفس جدید و هوای تازه در حوزه سیاسی به جامعه تزریق شود. شروع فعالیت های حزب را در قالب ائتلاف از سه سال پیش شروع کردیم و ائتلافی را با نام همت (همدلی مردم تهران) ایجاد کردیم. این ائتلاف را در انتخابات شوراهای گذشته تست زدیم. هدف از این تست شرکت در انتخابات نبود و تنها یارگیری و شناساندن حزب با یک فضای مستقل سیاسی بود.

وی در ادامه افزود: حدود دو سال پیش درخواست حزب شدن را داده و ۹ ماه پیش مجوز موقت را گرفتیم. ماه گذشته هم پروانه نهایی فعالیت خود را دریافت کردیم. چون سابقه سه ساله در قالب ائتلاف داشتیم سازو کار و سازماندهی آن سابقه را ادامه داده و از ۹ ماه پیش، فعالیت های خود را از قالب ائتلاف به قالب حزب تغییر دادیم.

نبوی بیان کرد: سه گفتمان اصلی حزب که به تصویب شورای مرکزی و کمیته سیاسی حزب رسیده دوری از اشتباهات دو جریان غالب سیاسی کشور است. همچنین تاکید بر این داریم که عیب یابی کنیم و ببینیم که این جریان ها چه اشتباهاتی داشته اند که مردم از آنها ناراضی شده اند و آن اشتباهات را تکرار نکنیم. جریان های غالب را نفی صد در صدی نمی کنیم چرا که معتقدیم توانایی هایی دارند و کشور را از بحران های زیادی عبور داده اند.

وی با اشاره به گفتمان دوم حزب بیان کرد: حزب همت این را سر لوحه کار خود قرار داده است که انتقاد نکند، مگر برای آن پیشنهادی داشته باشد. می خواهیم یاد بدهیم که انتقادها سازنده باشد و اگر کسی به موضوعی انتقاد دارد، راهکاری را هم برای آن ارائه بدهد و تنها در حد انتقاد کردن و گیردادن‌های سلیقه ای نباشد.

وی در ادامه صحبت هایش تصریح کرد: بر اساس همین موضوع راهکار های خود را در قالب یک کتاب و دو جزوه ارائه داده ایم. برای مدیریت کلانشهر تهران کتاب «سند چشم انداز کلانشهر تهران» را تعریف کردیم. با توجه به اینکه در حال حاضر حزب تخصصی تهران هستیم و اگر حرفی از مدیریت شهری می زنیم برای آن هم راهکار تعریف کرده ایم. با این فضا به این نتیجه رسیدیم که یکی از معضلات شهر تهران بحث مدیریت شهری است. حدود یک سال بر روی پرونده مدیریت شهری تهران کار کردیم که در نتیجه آن کتاب سند چشم انداز کلانشهر تهران را ارائه کردیم. برای هر دو شهردار گذشته یعنی آقای نجفی و آقای افشانی این کتاب را فرستاده و اعلام کردیم در این پژوهش چالش‌های کلانشهر تهران را بررسی کرده ایم اما متاسفانه پیگیری های لازم از نهادهای مربوطه به انجام نرسید.

دبیر کل حزب همت اضافه کرد: گفتمان سوم ما این است که پدیده اجتماعی بیکاری را اجتماعی ندانسته و آن را سیاسی می دانیم. برای اولین بار این پدیده اجتماعی را وارد حوزه سیاسی کرده و در حقیقت رصد کردن و حل معضلات بیکاران را در اولویت خود قرار داده ایم. مسیر ما بر اساس ۳ فلش روشن و واضح خدا، رهبری و مردم مشخص شده و در این مثلث خدا، رهبری و مردم دایره ای به نام اخلاق را گنجانده ایم.

وی بیان کرد: ۱۲ کمیته فعال و حدود ۷ سمینار تخصصی تا به حال برگزار کردیم و تا چند هفته آینده هم سمینار تخصصی توسط آقای «مهابادی» برگزار خواهد شد. چون بدنه حزب همت بدنه ای کم سیاست مدار است یعنی در شورای مرکزی حزب کمتر از سیاسیون کشور استفاده شده و افراد شناخته شده ای نیستند، بنابراین طبیعی است که این جلسات را برای آموزش های بیشتر برگزار کنیم. همان قدر که نبود افراد سیاسی شناخته شده کشور در حزبی برای ما تهدید است همان اندازه هم فرصت خواهد بود؛ چرا که مردم دیگر به برخی از افراد سیاسی اعتماد نمی‌کنند.

نبوی در خصوص مرام‌نامه حزب همت تشریح کرد: مرام نامه یا اساس نامه همه احزاب (الگو) وزارت کشور است. در مرام نامه حزب همت بر موضوع اخلاق و مردم تاکید بسیار داشته ایم. در تحقیقاتی که در مرام نامه احزاب گذشته داشته ایم، حزب توده ایران و حزب جمهوری اسلامی که به لحاظ تشکیلات حزبی بسیار قوی بودند را سرلوحه کار خود قرار داده و در اساسنامه خود از حزب جمهوری و حزب توده الگو برداری کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در هیچ حزبی در ایران سازمان نداریم دو تشکل جوانان و بانوان حزب را تبدیل به سازمان کردیم و هدف از این کار بازگذاشتن دست آنها در فعالیت هایشان است. در حزب خود شورایی پژوهشی- تحقیقاتی را تعریف کردیم که تا به حال در احزاب دیگر سابقه نداشته است. در اساس نامه و مرام نامه با احزاب دیگر تفاوت داریم بسیاری از احزاب همان مرام نامه الگو وزارت کشور را برای فعالیت های خود در نظر گرفته اند اما حزب همت بر اخلاق و مردم تاکید داشته و اساس نامه الگو وزارت کشور برای فعالیت تغییر داده است.

دبیر کل حزب همت در مورد دیدار هیئت رئیسه خانه احزاب با «علی لاریجانی» رئیس قوه مقننه و ارائه پیش نویس جدید قانون احزاب بیان کرد: این پیش نویس مولفه های دموکراتیک بودن را ندارد چرا که در یک گروه تلگرامی به شور گذاشته و بنا شد اعضا نظرات خود را ارائه بدهند. این راه اصلاح قانون به این بزرگی نیست و باید برای اصلاح چنین قوانینی همایش ها، هم اندیشی ها و میزگرد های بزرگ و مناظرات جدی بین احزاب گذاشته شود. نگاه خانه احزاب به گرفتن قدرت است. این پیش نویس به احتمال زیاد تصویب می شود اما حزب همت هیچ دخل و تصرفی در آن نداشته است.

وی تاکید کرد: استحاله ای که در انتخاب های ملت در حال رخ دادن است احزاب را مجبور می کند که روش و مشی خود را تغییر دهند. باید احزاب برای کاندیدای مورد نظر خود ضمانت اجرا قرار دهند که اگر مقام مسئول به پستی رسید و نتوانست مطالبات مردم را انجام دهد از سمت خود استعفا دهد نه اینکه شخصی به مقامی رسید تمام دسترسی ها به آن قطع شود و هیچ راهی برای مطالبه گری وجود نداشته باشد. حزب همت تصمیم دارد مطالبه گری از احزاب را در حزب خود ایجاد کند.

نبوی در پاسخ به این سوال که در بین احزاب متعدد و قوی ایران چگونه می خواهید ابراز وجود کنید، گفت: آنچه که مردم بخواهند اتفاق خواهد افتاد. تصمیم داریم در حزب خود به مردم تعهد دهیم و ضمانت اجرایی برای حرف ها و تعهدات خود داشته باشیم. اگر حزب به مردم تعهد بدهد برای حفظ آبروی حزب هم که شده افراد لایق معرفی می کند. به عنوان مثال اگر کسی به اصلاح طلبان مجلس یا شورای شهر اعتراض داشته باشد آیا نهادی برای پیگیری این اعتراضات وجود دارد؟ اولین بار است که چنین اتفاقی افتاده است که مردم به برنامه رای بدهند نه به شخصیت ها و افرادی که مشهور هستند.

دبیر کل حزب همت در پایان بیان کرد: بخش عمده ای از مردم ایران فضای دموکراتیک را دوست دارند که می توانیم اسم آن را مردم سالاری دینی بگذاریم. راه رسیدن احزاب به نقش واقعی خود این است که همه سهم خود را از اشتباهات امروز به مردم بگویند. اگر سهم هر کس از نابه سامانی های امروز روشن شود وضعیت کشور سامان می یابد. احزاب می توانند با شفاف سازی اعتماد از دست رفته مردم را دوباره بازگردانند.

خبرنگار: میلاد فرجی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.