حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)
بیانیه حزب همت

بیانیه تحلیلی حزب همدلی مردم تهران «همت» درباره سخنرانی رحیم‌پور ازغدی، در نماز جمعه تهران

یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاهِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ
سوره جمعه: آیه ۹

در یکی دو هفته اخیر و بدنبال سخنرانی آقای رحیم‌پور ازغدی در نمازجمعه تهران، موجی از واکنش‌های مثبت و منفی در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور به راه افتاد.

هرچند که بخش اعظم این سخنان، «حرف‌دل» مردم مسلمان و ملت انقلابی ایران بود، اما؛ فضای سنگین جناحی حاکم بر گفتمان‌ رسانه‌ای، گردوغبار ناشی از وقایع جاری کشور و سلایق سیاسی، مانع از آن شد که سخنان ایشان مورد توجه بایسته قرار گیرد.

سخنانی همچون:

– «نماز جمعه» باید به همراه جامعه، جوان شود.

– نماز جمعه نباید تبدیل شود به تکرار مکررات بی‌اثر و کلی‌گویی‌های بی‌فایده.

– نماز جمعه باید محل طرحِ صریح مشکلات اجتماعی و بیان راه حل آنها باشد.

– نماز جمعه باید تریبون کارگرانی باشد که حقوقشان را دریافت نکرده‌اند.

– نماز جمعه باید تریبون پاسخگویی مسئولان باشد.

– نماز جمعه باید محل شفاف‌سازی بیت‌المال باشد…

– نماز جمعه باید محل پاسخگو کردن دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه باشد.
و…
همگی مطالبات برزمین مانده‌ای است که اگر پایگاههای نمازجمعه محل تحقق آن گردد، آثار و برکات فراوانی برای ملک و ملت خواهد داشت

ما نمی‌دانیم که آنچه بر زبان حضرت ایشان جاری شده، ابتکار شخصی او، یا راهبرد جدید ستادمرکزی نمازهای جمعه کشور بوده است؛ اما این را می‌دانیم که عمل به این توصیه‌های کاربردی، نشاط و پویایی را در این نماز عبادی – سیاسی تزریق و تحول بزرگی را برای جامعه اسلامی به ارمغان خواهد آورد.

اگر تریبون‌های «نمازجمعه» بجای توصیه‌های صرف اخلاقی، توجیه تصمیمات و عملکرد حاکمان، سفارش به پذیرش وضع موجود؛ و رجزخوانی برای دشمنان و مخالفان؛ جای خود را به «نظارت همگانی» بر مسئولان و مدیران بدهد و محلی برای اقامه «امر به معروف و نهی از منکر» نسبت به سیاست‌مداران و انعکاس مطالبات مردمی به متولیان امور گردد؛ و اگر این ظرفیت عظیم معنوی – که به تعبیر مقام معظم رهبری، جوامع غیراسلامی غبطه آن را می‌خورند – بجای ایفا کردن نقش بلندگوی حکمرانان، به رسانه «ملت» برای انتقال مطالبات آن به متولیان امور مبدل گردد، تحولی بس عظیم و عمیق در عرصه مدیریتی کشور و رضایت عامه نسبت به نظام اسلامی رخ می‌دهد.

بیایید؛ اکنون که انواع و اقسام رسانه‌های صوتی، تصویری، مکتوب و مجازی در اختیار حکومت و دولتمردان است؛ این یک رسانه عمومی و پایگاه معنوی را به خدمت ملت آوریم؛ تا به حول و قوه الهی، در کوتاه مدت خیرات و برکات آن را به نظاره بنشینیم.

براستی؛ چه اشکالی دارد که وزرا، مدیران کل و روسای سازمان‌های مامور به خدمات عمومی، در سطح ملی، استانی و محلی، و در یک برنامه از پیش تدوین شده، هر از چندگاهی «میز خدمت» خود را در پایگاههای «نمازجمعه» مستقر سازند و با بیرون آمدن از دفاتر بعضا هزارتوی خود، عوام از مردم را به حضور بپذیرند و به نظرات‌شان گوش فرا دهند؟ مگر نه اینکه مولای متقیان (ع) در نامه‌اش به مالک اشتر می‌فرماید که: وقتی را برای ملاقات بدون حاجب و رودررو با رعیت اختصاص ده؟ آیا پایگاهی مردمی‌تر از نمازهای جمعه برای عمل به این فرمان پیشوای اول شیعیان می‌توان سراغ گرفت؟

یا آنکه؛ اگر دست‌فروشان دوره‌گرد می‌توانند در حاشیه نمازهای جمعه متاع خود را بفروش رسانند؛ چرا صاحبان فکر و اندیشه‌های نوآورانه نباید فرصت برپایی «کرسی‌های آزاداندیشی» طرح‌ دیدگاههای خود را داشته باشند؟
باور کنید که اگر چنین گردد، شاهد برپایی نمازجمعه‌ای به شکوه و عظمت ملت فرهیخته و انقلابی ایران خواهیم بود.

حزب همدلی مردم تهران (همت)، بعنوان یک تشکل نوپای سیاسی که جناح‌بندیهای مرسوم را درنوردیده و حمایت از هر فکر و ایده‌ «تحول‌خواهانه» و منطبق با ارزش‌های اسلامی را، فارغ از تعلقات سیاسی و جناحی صاحب آن، وظیفه خود می‌داند، با تایید و حمایت از مطالبات برحق این اندیشمند فرزانه، از تمامی متولیان نمازهای جمعه، ائمه محترم جمعه و جماعات و احزاب سیاسی در سراسر کشور می‌خواهد تا دامن همت به کمر بندند و با تبدیل این توصیه‌های مهم و راهبردی به یک برنامه عمل و مطالبه عمومی، زمینه فعلیت یافتن یکی از ظرفیت‌های بالقوه نمازجمعه و برخورداری جامعه اسلامی از برکات آن را فراهم آورند.
والسلام

حزب همدلی مردم تهران (همت)
۱۳۹۷/۱۰/۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.