حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)
نامه سازمان جوانان و دانشجویان

نامه سازمان جوانان و دانشجویان به وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش در پی حادثه فوت دانشجویان و دانش آموزان

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
وزیر محترم آموزش و پرورش

با سلام و احترام

حزب همدلی مردم تهران پیرو بروز حوادث منجر به فوت دانش آموزان و دانشجویان در چندین سال گذشته و در ساختار وزارتخانه تحت مدیریت حضرتعالی لازم میداند نکاتی را به استحضار آن جنابان برساند:

۱- میدانیم که به خوبی میدانید دانش آموزان و دانشجویان سرمایه های توسعه و پیشرفت فردای کشور هستند و ماموریت آن وزارت خانه چیزی جز آموزش، رشد و بالنده سازی این سرمایه ها نیست لذا نیازی نیست که با مقدمه چینی و یادآوری سخنان بزرگانی همچون حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری و یا سایر نخبگان داخلی و بین المللی این موضوع را متذکر شویم اما مساله ای که گویا اندکی مغفول واقع شده این است که کشور پیش و بیش از اینکه دانش آموزان و دانشجویان خود را با سواد و دانشمند بخواهد، آنها را زنده و سالم میخواهد !

۲- میدانیم که وقوع برخی حوادث شاید به هر علتی و در هر کجای دنیا مشاهده شود، اما آن چیزی که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، تکرار حوادث مشابه است که نشان دهنده وجود نقص آشکار مدیریتی و سیستماتیک در ساختار کلان آن مجموعه میباشد.

۳- میدانیم که شاید در برخی موضوعات مربوط به ایمنی و سلامت در کشور خلاهای قانونی وجود داشته باشد اما قوانین بسیاری نیز در کشور در این حوزه وجود دارند که از این دست میتوان به مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان، نشریات متعدد سازمان مدیریت، آیین نامه های متعدد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، قوانین و مقررات ایمنی و آنش نشانی شهرداری ها و … اشاره کرد. حال سوال اینجاست که چند درصد از این قوانین در مجموعه تحت مدیریت شما محقق شده است و مکانیزم نظارتی شما بر تحقق این قوانین چیست؟

۴- میدانیم که در کشورهای دنیا الگوهای بسیار پیشرفته ای برای ارتقای سلامت و ایمن سازی مدارس و دانشگاه ها وجود دارند. برای نمونه در مدارس فنلاند ارزیابی ریسک های HSE از ساختمان، سرویس ها، آزمایشگاه ها، حیاط ها و زمین های ورزشی، بوفه ها و … جزء الزامات اساسی بوده و آیین نامه های متعددی برای این امر وجود دارد و یا در ایالات متحده خطوط راهنمای مدیریت ایمنی، بهداشت و رفاه در مدارس تدوین و ابلاغ شده است و هر مدرسه مکلف به ارائه خط مشی ایمنی و الگوی مدیریت ایمنی خود میباشد الگوهای دیگری از مدارس ایرلند و نیوزیلند و … نیز در دسترس هستند. دانشگاه میشیگان در بدنه خود یک ساختار ایمنی عمومی ایجاد نموده است که موضوعاتی همچون ایمنی داخل و خارج از دانشگاه، ایمنی حمل و نقل و ایستگاه های اتوبوس، ایمنی خوابگاه ها، ایمنی کارگاه ها و آزمایشگاه ها و الگوهای واکنش در شرایط اضطراری را پیگیری و نظارت مینماید. دانشگاههای ادینبرگ و Saskatchewan نیز الگوهای موفقی در این خصوص ارائه کرده اند. اما سوال اساسی اینجاست که چه کسی در وزارت خانه تحت مدیریت شما مسئولیت بهینه کاوی، ایجاد و نظارت بر تحقق چنین الگوهایی را برای دانش آموزان و دانشجویان ایرانی بر عهده دارد ؟ آیا اساسا تا امروز نیم نگاهی به این اقدامات موفق بین المللی داشته اید ؟

۵- میدانیم علت تکرار حوادث مذکور، این نیست که اراده ای در مجموعه تحت مدیریت شما برای کنترل و پیشگیری از این امر وجود ندارد، بلکه شاید عدم کفایت آگاهی و دانش تخصصی کافی و یا عدم وجود ساختار سازمانی مستقل و قدرتمند برای مدیریت و نظارت بر موضوعات ایمنی، سلامت و شاید محیط زیست (HSE) و فقدان بدنه کارشناسی تخصصی و منابع کافی را بتوان علل اصلی امر قلمداد کرد.

۶- حزب همدلی مردم تهران (همت) معتقد است که نقد بدون ارائه راهکار مفید نخواهد بود لذا آنچه که در موارد صدرالاشاره گفتیم کلیات پیشنهادات ما هستند تا با تاکید بر تحقق قوانین ملی، استفاده از الگوهای موفق بین المللی و پیش از همه آن ها با ایجاد یک ساختار مستقل، قدرتمند و توانمند از لحاظ فنی در حوزه HSE برای بهبود وضعیت ایمنی و سلامت در بدنه وزارتخانه تحت امر خود و صیانت از سرمایه های آینده کشور قدم بردارید. ما نیز با تکیه بر افراد متخصص و توانمندی که در حزب همت دغدغه توسعه پایدار کشور را دارند و اشراف کامل نسبت به حوزه های تخصصی HSE آماده هرگونه همکاری با شما در این امر مهم هستیم و در کنارتان خواهیم بود.

والسلام
مجید شرافتی نژاد
رییس سازمان جوانان و دانشجویان حزب همت

رونوشت: جناب آقای جهانگیری ؛ معاون اول محترم ریاست جمهوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.