حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)

بیانیه دوم هفته جوان: کرسی های آزاداندیشی زمینه ساز رشد فرهنگ و علم

بیانیه دوم هفته جوان:

کرسی های آزاداندیشی زمینه ساز رشد فرهنگ و علم

«ادْعُ إِلى سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَ #جادِلْهُمْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدینَ». (سوره نحل، آیه ۱۲۵)
(مجادله) یعنی اینکه دو طرف قضیه با منطق و استدلال، نظرات خودشان را بیان کنند و سخنان همدیگر را بشنوند بدون توهین و بی اخلاقی و چنین امری ممکن نیست جز در سایه آزادی بیان و اندیشه.

ضرورت برپایی کرسی های ازاد اندیشی از سخنان مقام معظم رهبری به بهمن ماه سال ۸۱ باز می گردد و نقطه شروع آن به سخنرانی ایشان در دیدار با اعضای انجمن اهل قلم بود که فرمودند: “اگر بخواهیم در زمینه گسترش و توسعه واقعىِ فرهنگ و اندیشه و علم حقیقتاً کار کنیم، احتیاج داریم به این‏که از مواهب خدادادى و در درجه اوّل آزاداندیشى استفاده کنیم. آزاداندیشى در جامعه ما یک شعار مظلوم است. تا گفته می شود آزاداندیشى، عدّه ‏اى فورى خیال می ‏کنند که بناست همه بنیان‌هاى اصیل در هم شکسته شود، و آن‌ها چون به آن بنیان‌ها دلبسته ‏اند، می ‏ترسند. عدّه ‏اى دیگر هم تلقّى می ‏کنند که با آزاداندیشى باید این بنیان‌ها شکسته شود. هر دو گروه به آزاداندیشى – که شرطِ لازم براى رشد فرهنگ و علم است – ظلم می ‏کنند. ما به آزاداندیشى احتیاج داریم”.
این سخن نشان دهنده اهیمت موضوع ازاد اندیشی و برپایی کرسی های آزاد اندیشی در مجامع و محافل است.
آزاداندیشی در مصادیقی مانند نشست‌های دوجانبه یا چند جانبه و با حضور موافقان و مخالفان یک نظریه،رویکرد، موضوع و یا وضعیتی اجتماعی، فکری، فرهنگی، سیاسی و یا هر موضوع علمی و قابل بحث که ملزم به رعایت اصول است و مسیر تعالی و ترقی را فراهم می کند، عینیت می‌یابد، در حقیقت نشستی است که ازادانه، هدفمند و بارعایت اخلاق و در فضای کاملا عقلانی برگزار می شود و این تضارب افکار است که باعث پویایی،رشد علم و فرهنگ و تولید افکار و ایده های جدید خواهد شد.
مقام معظم رهبری موکدا به ایجاد فضای ازاد اندیشی تاکید کرده اند و مسئله کیفیت برگزاری این نشست ها را مورد اهمیت قرار داده اند و نه کمیت را. با توجه به اهمیت دانشگاه ها و جایگاهی که در فرهنگ سازی و تمدن سازی دارند یکی از مهم ترین این محافل به حساب می آیند. بطور کلی دانشگاه ها و حوزه های علمیه می توانند متولی برگزاری کرسی های ازاداندیشی شوند و زمینه ساز تحولی شگرف در نهادینه سازی ازادی بیان و عقیده، ارائه دیدگاه ها، شبهات و سوالات در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی دانشجویان بوده و باعث تحقق فرمایش مقام معظم رهبری باشند که می فرمایند: “کرسی های آزاد اندیشی می تواند یک #جریان_سیال_فکری بسیار با ارزشی را در جامعه به راه بیندازد “. چراکه ایجاد فضای ازاد اندیشی باعث می شود افراد عقاید خود را ازادانه ابراز نمایند و در اثبات و یا رد اندیشه های خود، بصورت علمی وارد بحث و مناظره شوند چه بسا که در این مسیر، همفکران بیشماری را با خود همراه سازند.
و اما انتظار رهبری از دانشجویان جوان و فعال، برگزاری نشست های ساده با بیان نظرات،دیدگاه های شخصی و لزوم رعایت اخلاق و گفت و گوی منطقی و در یک کلام جلسات آزاد اندیشی می باشد، آنجا که در سال ۸۸ در بخشی از تذکرشان نسبت به پیاده نشدن کرسی‌های آزاد اندیشی به دانشجویان صراحتا فرمودند: «شما کرسى آزاد فکرى سیاسى را، کرسى آزاد فکرى معرفتى را در همین دانشگاه تهران، در همین دانشگاه شریف، در همین دانشگاه امیرکبیر به وجود بیاورید. چند نفر دانشجو بروند، آنجا حرفشان را بزنند، حرف همدیگر را نقد کنند، با همدیگر مجادله کنند. حق، آنجا خودش را نمایان خواهد کرد.»
متاسفانه علی رغم تاکیدات و درخواست رهبری در این خصوص تا به الان شاهد برپایی نشست های سودمندانه نبوده ایم و اگر دلیل آن را واکاوی کنیم متوجه خواهیم شد که علت آن عدم وجود مدیریت صحیح و هدفمند در این حوزه هست. جوانان ما در دانشگاه ها باید یاد بگیرند که کرسی های ازاد اندیشی را با میتینگ های سیاسی اشتباه نگیرند و اگر در این کرسی ها شرکت می کنند باید بدانند توانایی خوب گوش کردن و زود قضاوت نکردن را دارند و در حقیقت آمده اند تا با برگزاری این ازاد اندیشی ها و طرح افکار خود مشکلی از مشکلات نظام اسلامی را برطرف و یا دیدگاهی نو را مطرح نمایند. برعهده مسئولین برگزاری این نشست هاست که مدیریت درست را ایجاد نمایند و از افراد شایسته ای در این جلسات دعوت نمایند که از توان علمی قابل قبول، دارابودن مهارت #گفتمان_و_شنفتمان و نیز از ظرفیت بالایی برخوردار باشند تا به محض شنیدن نظراتی مخالف با نظر خودشان، واکنش غیرمنطقی و مغرضانه از خود بروز ندهند.
از دیگر موارد مهم در برگزاری مفید بخش نشست ها این است که موضوعات مطرح شده در این نشست ها باید مسائل به روز و مورد نیاز کشور را مورد کنکاش قرار دهد، نه صرفا موضوعات سطحی و بی هدف را.
اما یکی از مباحث مهمی که دکتر افروغ در این حوزه بدان پرداخته اند موضوع فرمالیزه بودن کرسی های ازاد اندیشی است. ایشان معتقدند که فرمالیزم کور بر کرسی های ازاد اندیشی حاکم است در حالی که باید نگاه کیفیتی و محتوایی به قضایا داشته باشیم نه یک نگاه شکلی و فرمی. اگر تا الان کرسی های ازاد اندیشی برگزار شده است تنها به جهت کمیت و فرم این نشست ها بوده و کیفیت قابل قبولی را نداشته است. چراکه رهبر معظم انقلاب بارها و بارها در سخنرانی هایشان از برگزاری این نشست ها سخن گفته اند و این نشان از نارضایتی ایشان از نشست های برگزار شده است.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که دانشگاه ها با نظر به فضای جدیدی که در درونشان رخ داده است قابلیت و امکان برگزاری این نشست ها و تحقق منویات مقام معظم رهبری را با ایجاد تمهیدات لازم دارند البته اگر جدی گرفته شود…
و اما #سخن_اخر:
در این کرسی های ازاد اندیشی نمایندگان #احزاب، خصوصا #سازمان_جوانان این احزاب می توانند نقش موثری را ایفا نمایند و دیدگاه های یک حزب و جریان سیاسی را بعنوان ایده ای که خرد جمعی بر آن ها حاکم است را در کرسی های آزاد اندیشی مطرح نمایند، نه فقط دیدگاه یک فرد را که فی البداهه تولید فکر می کند.
شاید وجود چنین پیش زمینه های فکری که در احزاب تولید شده است، جریان آزاد اندیشی و ازادی بیان را دچار تحولی عمیق نماید. براین اساس اینجانب بعنوان عضو شورای مرکزی وعضوی از سازمان جوانان حزب همت آمادگی ارائه طرح گفتمان های مورد نیاز در کرسی های ازاد اندیشی را دارم .انشالله که بتوانیم در نقش جوانانی اخلاق مدار، با گفتمان های منطقی و طرح پیشنهادات سازنده در کنار انتقاداتمان، مجری منویات مقام معظم رهبری که اعتماد کامل به جوانان را دارند، باشیم.

#نفیسه_میرگلوی_بیات
عضو شورای مرکزی #حزب_همت
عضو سازمان جوانان و دانشجویان #حزب_همت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.