حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)
بیانیه ششم هفته جوان: مبارزه با فقر و اختلاف طبقاتی

بیانیه ششم هفته جوان: مبارزه با فقر و اختلاف طبقاتی

بیانیه ششم هفته جوان:

مبارزه با فقر و اختلاف طبقاتی

فقر، یکی از معضلات اجتماعی محسوب شده که باعث ایجاد شکاف طبقاتی در میان مردم جامعه می شود. اختلاف طبقاتی در جامعه نیز از مهمترین موضوعات در بررسی های شرایط اجتماعی در جامعه مدرن است. اختلافی که مانند بسیاری از مولفه های اجتماعی تا اندازه ای طبیعی است اما اگر از حد بگذرد مسبب معضلات بسیاری است.
طبقه اجتماعی نوعی تقسیم بندی ساختارمند است که دستورالعمل مشخص و قانونی ندارد و نمی توان آن را با دین و اعتقاد افراد سنجید. این اختلاف در جوامع مختلف، اغلب پایدار نیست زیرا گروه های مختلف اجتماعی دارای منابع مشترکی هستند و هرچقدر این منابع گسترده تر باشد، جایگاه افراد ارتقا خواهد یافت. در نتیجه طبقات مختلف اجتماعی وضعیت اقتصادی افراد متفاوت بوده و در جایگاه های متفاوتی قرار می گیرند. این مسئله در ذات و به خودی خود نسبتا مسئله ای طبیعی است چرا که براساس طبیعت زندگی فردی و اجتماعی، توان و پتانسیل افراد با یکدیگر متفاوت بوده و قرار نیست افراد متفاوت، در همه زمینه ها شرایطی یکسان داشته باشند.
اما مشکل از جایی شروع می شود که این فاصله و تفاوت، اختلاف بسیار زیادی با هم داشته باشد که دو عامل توزیع ثروت در میان مردم و دستیابی به قدرت در این موضوع بسیار موثر است.
ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۸۶ فاصله گروه های مختلف اجتماعی را حفظ کرد اما بعد از آن، اختلاف طبقاتی در کشور، افزایش یافت تا جایی که در سال های اخیر به بالاترین حد خود رسیده است. تنزل جایگاه ایران از نظر توزیع عادلانه ثروت از رتبه ۶۸ به رتبه ۸۸ در جهان، نشان از نابرابری درآمدی داخلی در کشور دارد که این موضوع بسیار نگران کننده است.
نگاهی به وضعیت ظاهری جامعه و افزایش جلوه هایی از زندگی لاکچری با المان هایی چون افزایش ماشین های گران قیمت وارداتی، برندها و مارک هایی که پوشیده و مصرف می شوند، مغازه ها و رستوران هایی که خدماتی فوق عادی با قیمت هایی نجومی دارند از طرفی و افزایش کودکان کار، گدایان خیابانی، کارتن خوابی و… از طرف دیگر، در شکل ظاهری این تصور را در ذهن هر بیننده ایجاد می کند که شکاف طبقاتی در جامعه، رو به افزایش است. البته که تک تک عوامل ذکر شده دلایل بیشماری دارند و مانند سایر مولفه های اجتماعی نه علت العلل که خود معلول عوامل متعددی از جمله عوامل فرهنگی و… هستند.
نکته بسیار مهم این است که همواره افرادی سعی در طبیعی جلوه دادن این موضوعات هستند و همین موضوع خود باعث افزایش شکاف طبقاتی شده زیرا مسببی برای آن نمی بینند و همه چیز را عادی جلوه می دهند.
از طرفی اختلاف طبقاتی باعث به وجود آمدن پدیده جدیدی به نام اشرافی گری و تجمل گرایی افراطی و به تبع آن خود برتر بینی اجتماعی شده است.
اما جوان تحول خواه مانع استفاده از خدمات برای مردمی که توانایی بهره مندی از آن را دارند، نیست. جوان تحول خواه با این موضوع مخالف نیست؛ چرا که حق هر انسانی را استفاده از بهترین و بالاترین خدمات در شان و منزلت جایگاه انسانی او می داند.
طبق فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله) که جوانان را راهگشای مشکلات اقتصادی امروز کشور می دانند؛ جوان تحول خواه نیز خواستار این است که فضایی به منظور شکوفایی استعدادهای فردی و توانمندی های علمی آنان ایجاد شود تا افراد شایسته، بصیر با روحیه انقلابی شناسایی شده که به بیان ایده های نوین خود بپردازند و با مدیریت صحیح بر منابع مالی و توزیع عادلانه ثروت در کشور، در عرصه های مختلف اجتماعی، اداری و سیاسی کشور به کار گرفته شوند تا همانند جوانان پاک و مخلص ۸ سال دفاع مقدس با حفظ آرمان های امام راحل و شهدا و همچنین اهداف والای نظام جمهوری اسلامی این بار در حوزه اقتصادی، حماسه آفرینی کنند.

#حمیدرضا_قانع

عضو شورای مرکزی
نائب رئیس سازمان جوانان و دانشجویان
حزب همدلی مردم تهران (همت)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.