حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)
روح بلند و آسمانیِ بانوی مبارز "اعظم طالقانی" به ملکوت اعلی پیوست

روح بلند و آسمانیِ بانوی مبارز “اعظم طالقانی” به ملکوت اعلی پیوست

اِنّا لله وَ اِنّاالَیهِ راجِعون

⚜روح بلند و آسمانیِ بانوی مبارز به ملکوت اعلی پیوست

اعظم طالقانی (۱۳۲۲- ۱۳۹۸) از فعالان ملی – مذهبی ایران و نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی ایران و دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی، و دختر آیت‌الله طالقانی در شامگاه چهارشنبه ۸ آبان ۹۸ درگذشت.
مرتضی اقتصاد ، همسر وی ، شامگاه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

زندگی‌نامه

اعظم طالقانی که در نوجوانی ازدواج کرده بود، با وجود داشتن دو فرزند، در ۱۷ سالگی یک دوره مدیریت گذراند و به تدریس و مدیریت مدرسه پرداخت. سپس همراه با دو خواهرش یک مدرسه راهنمایی تأسیس کردند.
طالقانی در دهه پنجاه چندین سال زندانی سیاسی حکومت پهلوی در زندان اوین و زندان قصر بود.پس از آن وارد دانشگاه شد و در رشته ادبیات فارسی تحصیل کرد.

اعظم طالقانی پس از انقلاب ۱۳۵۷ جامعه زنان مسلمان را به خواست پدرش و با هدف آموزش زنان و حل مشکلات آنها تأسیس کرد.اعظم طالقانی در کنار مبارزه های سیاسی به فعالیت در حوزه زنان نیز علاقه داشت و به تبعیت از پدرش تشکلی هم در همان سال های نخست پیروزی انقلاب در راستای دفاع از حقوق زنان تأسیس کرد.
وی درباره این تشکل می گوید: زمانی که زندان بودم در اندیشه تشکیل یک تشکیلات رسمی برای زنان بودم که در آنجا مشکلات آنان مطرح و راهکارهای مناسب به وسیله تبادل نظر کارشناسان پیدا شود و بتواند تا حدودی مشکلات مبتلا به زنان را حل کند. در شهریور ۱۳۵۶ خورشیدی از زندان آزاد شدم و پس از مدتی با همکاری برخی دیگر از خواهران، جلسه‌ای با حضور ۳۰ تن از خواهران فعال و انقلابی تشکیل شد و ضرورت ایجاد یک تشکل بر مبنای نظام شورایی مورد تأکید قرار گرفت.

سپس نماینده مجلس اول شورای اسلامی شد و پس از آن دوباره به تدریس پرداخت، و همچنین امتیاز انتشار مجله اصلاح طلب «پیام هاجر» را گرفت. این نشریه توقیف شده، به حقوق زنان در ایران اختصاص داشت. او همچنین دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی نیز بود. پس از رفع توقیف نشریه پیام هاجر تحت عنوان پیام ابراهیم منتشر شد.

نامزدی پست ریاست جمهوری
طالقانی نخستین زنی است که خود را نامزد ریاست جمهوری در ایران کرد.او به رغم بیماری‌اش، در سال ۱۳۷۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران شده بود. به گفته خودش «برای آزمایش قانون اساسی؛ هیچ دلیلی وجود ندارد که یک زن نتواند نامزد انتخابات شود.» او معتقد بود تعبیر رجال در اصل ۱۱۵ قانون اساسی معادل جنس مرد نیست و تعدادی از متخصصان و عالمان مذهبی ایران نیز با وی هم دیدگاه بودند. (مطابق اصل ۱۱۵ قانون اساسی ایران، کاندیداهای ریاست جمهوری باید جزو «رجال» دینی و سیاسی باشند) اما شورای نگهبان کاندیداتوری او را رد کرد.
او در سال ۱۳۸۸ نیز اعلام کاندیداتوری کرد و گفت «مهمترین چالش پیش رو در قانون انتخابات بحث رجال است که متأسفانه با تفسیرهای ناصواب مانع از حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی کلان کشور شده‌است به همین دلیل برای شکستن چنین تابویی در عرصه انتخابات حضور خواهم یافت.»
طالقانی در سال ۹۶ نیز خود را نامزد ریاست جمهوری در ایران کرد. دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی در زمان ورود به ستاد انتخابات گفت: آمدم تا تکلیف رجل سیاسی را مشخص کنم.

اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ارتباط با اعظم طالقانی می گوید: همه ما می‌دانیم اعظم طالقانی چه نقشی را در پیشبرد اهداف جامعه زنان ایفا کردند. همه می‌دانیم مجاهدت‌ها و زحمات خانم طالقانی و رویکرد ایشان در تعریف جامعه و جایگاهی آرمانی برای جامعه اسلامی در جهت آن بوده که تصویری از جامعه اسلامی ارائه دهند که بتواند برای معرفت بشریت و تحقق آرمان‌های اسلام، تلاش عملیاتی داشته باشند. همه ما مرهون تلاش‌های ایشان هستیم. طالقانی سعی کرد، جایگاه ارزشمند مبارزان را از افرادی که ریزه‌خوار سفره انقلاب هستند، تفکیک کند و نشان دهد که حق و باطل کجاست. همانطور که پدر ایشان در پیشبرد انقلاب و بعد از آن و تدوین قانون اساسی نقش داشتند و تأکید می‌کردند، گرایش‌های چپ و راست که می‌تواند برای ایران مضراتی به وجود بیاورد، ما را به مقصد نمی‌رساند و آنچه ما را به مقصد می‌رساند، حق‌گرایی است. خانم طالقانی هم همواره مدافع حقیقت و اعمال آن در جامعه بودند و امروز راهبردهایی که به ما نشان می‌دهند و یادآوری می‌کند که یادتان باشد این انقلاب با چه بهایی پیروز شد، به ما ثابت می‌کند که باید قدردان افرادی باشیم که زحمت کشیدند و فارغ از گرایشات سیاسی به ما یاد دادند نباید آنهایی را  که در این انقلاب نقش‌آفرین بودند را فراموش کنیم.

سازمان بانوان حزب همت ،درگذشت بزرگ بانوی مبارز تاریخ ایران زمین را به جامعه ی زنان آزاده و حق طلب و آزاد اندیش تسلیت عرض نموده و امیدواریم که ادامه دهنده راه او باشیم.

یاد و نامش همیشه در قلبها ماندگار

سازمان بانوان حزب هم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.