حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)
توسعه دریا محور ، راهکار برون رفت از معضلات اقتصادی

توسعه دریا محور ، راهکار برون رفت از معضلات اقتصادی

توسعه دریا محور ، راهکار برون رفت از معضلات اقتصادی

یکی از راه های برون رفت از معضلات موجود در حوزه اقتصاد و تولید کشور تکیه بر پتاسیل های بالقوه توسعه دریا محور و بهره برداری هوشمند و با برنامه از صنعت دریایی و دریانوردی است.

سامان رضایی از اعضای جوان حزب همت گفت: تجربه نزدیک به ۱۵ سال فعالیت در سطوح مختلف صنعت دریایی و دریانوردی و یک دهه فعالیت صنفی و تخصصی در مجامع ملی و بین المللی و به موازات آن در نگرشی که به مسائل اقتصادی جامعه و بحران های حاکم به نظر می رسد که یکی از راه های برون رفت از معضلات موجود در حوزه اقتصاد و تولید کشور تکیه بر پتاسیل های بالقوه داخلی و توسعه همگون بر پایه مولفه های داخلی است از جمله یکی از موثرترین و امکان پذیرترین ها ، توسعه دریا محور و بهره برداری هوشمند و با برنامه از صنعت دریایی و دریانوردی است.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت وی با اظهار تاسف ادامه داد : علی رغم کنفرانس ها و همایش هایی که در سال های اخیر در این خصوص برگزار شده است، هنوز برنامه عملی و استراتژی بلند مدت و عزم ملی برای این توسعه وجود ندارد و تالش های نقطه ای یک وزارتخانه و یا چند سازمان آن هم به صورت مجزا ، تحول محسوس و موثری را در این عرصه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه کرانه های دریایی به گرانیگاه توسعه تبدیل شده اند. اظهار داشت بیش از ۶۰ درصد جمعیت جهان در کرانه و سواحل دریا ها ساکن هستند ، این در حالی است که در ۴۹۰۰ کیلومتر سواحل جنوبی کشور تنها ۲.۵ درصد جمعیت و در ۸۹۰ کیلومتر سواحل شمالی و در یک تراکم ناهمگون ۱۳ درصد جمعیت کشور ساکن هستند. به عبارتی و در خوشبینانه ترین شرایط ۱۶ درصد جمعیت کشور در گرانیگاه توسعه و شریان های تجاری کشور مشغول به فعالیت می باشند که متاسفانه این میزان نیز به دالیل متعدد در حال کاهش هست.

این در حالی است که جهان مسیری متفاوت از ایران را در چند دهه اخیر پیموده، مسلما در سال های اخیر، عوامل سیاسی و مسائلی از قبیل تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا نیز به گسترش این ضعف شتاب بیشتری داده است.

رضایی ضمن اشاره به نزدیک شدن به انتخابات مجلس یازدهم گفت: امیدواریم با حضور جوانان در مجلس آینده ، شاهد تحول سازنده در جهت گیری های مجلس خصوصا در کمیسیون عمران و فراکسیون دریایی مجلس باشیم.

عضو جوان حزب همت در ادامه افزود : توسعه دریا محور یکی از رکنهای اصلی سیاستهای اقتصادی مقاومتی است که با تکیه بر استفاده از توانمندی ها و ظرفیت های داخلی می تواند ضمن غلبه بر تحریمهای اقتصادی، بسیاری از مشکلات جامعه را حل نماید.

رضایی با اشاره به اینکه حوزه دریایی کشور در سال جاری با مشکلات عدیده ای مواجه شد که بخشی از آن ناشی از تحریم های یکجانبه و غیر قانونی آمریکایی ها بود گفت : دریانوردان، سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند و در تحریم ها نام تک تک کشتی ها و ناوگان تجاری و نفتی ایران برده شده است و در این شرایط سخت تحریم و با وجود تمامی ضعف ها، کمبود ها تهدیدات و حملات نظامی، انسجام و همدلی جامعه دریانوردی مانع از خلل محسوس در فرآیند های جاری این صنعت شده است.

علی رغم این انسجام و تجربه موفق ، متاسفانه به واسطه حوزه جفرافیایی و نوع فعالیت، این صنف و پایگاه اجتماعی در تصمیم سازیها و رویدادهای جامعه مشارکت و نقش کم رنگتری نسبت به دیگر صنوف و قشرهای جامعه داشته است.

او در ادامه اظهار داشت: بخش عمده ای از مشکلات در صنعت دریایی کشور ریشه در مشکلات و معضلات ملی دارد که در اکثر حوزه ها و صنایع با آن مواجه هستیم . مشکالتی از قبیل عدم تدوین یک برنامه بلند مدت و استراتژی عملی، انتصاب های نامتناسب ، عدم شفافیت در فرآیندها و سیستم ها ، نهادینه شدن فساد در سطوح مختلف، عملکرد جزیره ای ارگانها و نبود یک نظام ارزیابی مستقل و تخصصی ، تناقضات قانونی و عدم شفافیت و انطباق و همخوانی برخی از قوانین با واقعیت های موجود …

وی در پایان ضمن اشاره به اهمیت استراتژیک و تعیین کننده صنعت دریایی کشور ، خواستار تدوین یک برنامه جامع ، عملی و هماهنگ با سیاست های اقتصاد مقاومتی و بهره برداری حداکثری از قابلیت های داخلی و فرصت های منطقه ای و بین المللی شد.

سایت رسمی حزب همت
کانال تلگرامی حزب همت
صفحه اینستاگرامی حزب همت
کانال ما در آپارات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.