حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)
محمد نامور

حفظ میز و صندلی های قدرت به چه قیمتی

حفظ میز و صندلی های قدرت به چه قیمتی

مسئولین محترم و مدیران ارشد اجرایی کشور این هشدار را جدی بگیرید،

نکته ای که در عرصه مدیریت کلان کشور به هیچ عنوان مورد توجه قرار نمی گیرد و خطرات زیادی را برای آینده ایران و کشور به وجود خواهد آورد، وجود بحران مدیریت و عدم تجربه کافی مدیران در دهه ها و سال ها آتی است.

در آستانه ورود به دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی نکته ای که کاملاً جلب توجه می کند و جای بسی تامل و تفکر را دارد، حضور تکراری و بدون تغییرنفرات و مدیران ارشد کشور در چهل سال گذشته است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ ، به صورت مداوم در پست های مختلف اجرایی و مدیریتی کشور حضور دارند و هیچ فرصت و جایگاهی را برای حضور جوانان و کسب تجربه و خود نمایی آنها را نمی دهند.

با نگاه و کمی دقت به فیلم ها و تصاویری که از صدا و سیمای ایران در آستانه چهل ویکمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از اتفاقات آن دوران پخش می شود، این نکته کاملاً واضح است که مقامات و مدیران اجرایی کشور در این چهل سال بدون تغییر هستند و فقط از جایگاهی به جایگاه دیگر انتقال یافته اند و به قول معروف صندلی های خود را بین خود تعویض کرده اند.

این نکته در آینده کشور مشکلات غیر قابل جبرانی به همراه خواهد داشت. این مدیران و مقامات اجرایی با توجه به کهولت سن و کاهش توان ذهنی و جسمی خود،کارایی لازم و قدرت ریسک و تصیم گیری های بزرگ را از دست داده اند، که شاهد عینی و دلیل مستدل این موضوع هم مشکلات اقتصادی و اجتماعی کنونی کشور می باشد که همه به عینه با آن دست به گریبان و مواجه هستیم.

مشکلات کنونی ناشی از عدم توانایی مسئولین در پیش بینی و ارائه راهکارهای لازم که نشات گرفته از بالا بودن  میانگین سنی مدیران ارشد کشور که منجر به محافظه کار شدن و عدم ریسک پذیری در مواقع حساس است.

آشنا نبودن مدیران و مسئولین به علوم و تئوری های به روز دنیا و عدم به کارگیری جوانان نخبه وتحصیل کرده در پست های حساس و تاثیر گذار باعث کاهش روحیه خودباوری جوانان و همچنین امید شدن از پیمودن مراحل پیشرفت در کشور شده است. این عدم اعتماد به جوانان در سطوح بالا منجر به مهاجرت و رفتن از ایران می شود که در سال های اخیر این مهاجرت ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. وقتی جوانی که سالها تلاش کرده و خود را در زمینه های تخصصی همچون علم و دانش یا ورزش و یا هر تخصص دیگری به مرحله اعلا وسطوح عالی رسانده است ولی احساس می کند که در کشور خود هیچ جایگاه و موقعیتی نخواهد داشت و راه پیشرفت و نشان دادن توانایی خود را بسته می بیند، اولین راهکار را در ترک دیار و مهاجرت می بیند، تا  شاید در کشوری دیگر بتواند توانایی های خود را به عرصه ظهور بگذارد.

دلیل و مسبب اصلی این مشکلات و فرار جوانان از کشور، مسئولینی هستند که علی رغم سن بالا و ناتوانی در اداره امور جاری کشور، دو دستی بر صندلی های مدیریتی و اجرایی کشور چسبیده اند و هر کجا جوانی با توانایی بالا میخواهد وارد عرصه شود، او را به عنوان رقیب خود دیده و با عناوینی توهین آمیزو نامتعارف و به دور از شان یک مسئول ، همچون جوانان تازه به دوران رسیده و عقده ای و تندرو مورد خطاب قرار می دهند و به هر نحوی می خواهندجوانان را از عرصه رقابت و فعالیت سیاسی و اجتماعی خارج کنند.

مسئولین محترم و مدیران ارشد اجرایی کشور این هشدار را جدی بگیرید،

مسئولین محترم و مدیران ارشد اجرایی کشور بیانات رهبری را جدی بگیرید،

مسئولین محترم و مدیران ارشد اجرایی کشور بیانات رهبری را در مورد جوانان و اعتماد به آنها را جدی بگیرید،

که اگر جدی نگیرید و به فکر نباشید.

ایران در سال های آینده دچار یک بحران مدیریتی بزرگ خواهد شد، به این نکته توجه داشته باشید بالاخره روزی این مدیران پیر و ازکارافتاده مجبور به ترک جایگاه و صندلی های خود خواهند شدف یا دیگر عمری برایشان نخواهد ماند یا توانی برای چسبیدن به میز های خود نخواهند داشت و دیگر راه و چاره ای جز ترک موقعیت های خود ندارند، در آن زمان پیدا کردن نفرات و جایگزین های مناسب برای آنها دشوار خواهد بود،زیرا یا بسیاری از جوانان تحصیل کرده و نخبه از ایران رفته اند و یا کسانی هم که همچنان با تمامی کمبودها و مشکلات هنوز در ایران ماندگار شده اند، تجربه کافی در زمینه مدیریت و کار را ندارندو با عدم اعتماد به نفس وخود باوری مواجه هستند، زیرا فرصتی برای کسب تجربه به آنها داده نشده است.

مسئولین محترم و مدیران ارشد اجرایی کشور این هشدار را جدی بگیرید،

بهتر است قبل از آنکه دیر شود و فرصتی برای جبران نباشد عرصه را برای ورود جوانان باز نمایید و بازنشستگی مدیران ناکارآمد را به اجبار هم که شده تسهیل نمایید. تا فرصت باقی است با شناسایی جوانان نخبه و متعهد انقلابی ومعتقد به نظام و انقلاب و دادن فرصت برای کسب تجربه به آنها درکنار اندک مدیران کاربلد و متخصص کشور، از اکنون به فکر چند سال آینده باشید. تا فرصت باقی است باید نسبت به شناسایی وپرورش مدیران آتی کشور اقدام شود.

جوانان انقلابی و متخصص منتظر فرصتی هستند تا توانایی ها و تخصص خود را در تمامی عرصه ها نشان دهند. جوان ایرانی اگر فرصت و مجالی داشته باشد خود را به اوج و قله های موفقیت در جهان تحمیل خواهد کرد.

جوان ایرانی به پشتوانه اعتقادات و تواناییها و همت والای خود می تواند در جهان و حتیدر بین نخبگان و جوانان سایر کشورها نیز، بزرگی و خود نماییکند، فقط باید به او اعتماد شود و به توانمندی هایش اطمینان داشت.

راه را برای جوانان و دهه شصتی ها باز کنید زیرا که جنبش دهه شصتی ها در راه است …

 

 

محمد نامور

معاونت آموزش، تحقیق و نظارت حزب همت استان آذربایجان شرقی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.