حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)
''نسبت اجاره نشینی با فرو پاشی''

”نسبت اجاره نشینی با فرو پاشی”

”نسبت اجاره نشینی با فرو پاشی”

چند جمله عجیب را با هم مرور کنیم :

۱– در سال ۹۵ تعداد خانوارمستاجر در کشور ۳۰/۷ درصد بوده است .

۲– به نسبت جمعیت در خانوار و دهک های پایین مستاجران در جامعه حدود ۲۵ میلیون نفر معادل یک سوم جمعیت ایران مستاجر هستند .

۳– حداقل حقوق کارگری ، دست فروشی و … که عمده مستاجران کشور را پوشش میدهد دو میلیون تومان است .

۴– متوسط خرید یک ملک صد متری در سال ۱۳۷۲ ، ۵/۲۰۰/۰۰۰ تومان بوده است و در بهمن سال ۱۳۹۸ همین متراژ ساختمان ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان شده است .

۵– با محاسبه رهن که یک ششم ارزش ملک و اجاره که معادل هر یک میلیون تومان ۳۰/۰۰۰ است ارزش رهن و اجاره یک ملک ۱۰۰ متری امروز نزدیک به ۱۸۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان رهن کامل است .

۶– یک کارگر با وام و قرض و … اگر ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان بتواند رهن بدهد باید ۴/۵۰۰/۰۰۰ تومان اجاره در یک محل متوسط پرداخت کند !!!!!

۷– مهاجرت هر ساله از محلات متوسط به محلات پایین تر و نهایتا مهاجرت به حاشیه شهرها تنها راه ادامه حیات یک خانوار کارگری مستاجر در کشور میباشد .

۸– در سال ۱۳۹۵ ، ۱۲ میلیون دختر و پسر دم بخت وجود داشته اند یعنی ۶ میلیون خانوار احتمالی که بدلیل ترس از مسکن استیجاری ازدواج خود را به تعویق می اندازند .

با توجه به موارد فوق الذکر و وجود هشت میلیون خانوار مستاجر در کشور ، معادل ۲۵ میلیون نفر که هیچ تشکل حمایتی و قانونی نداشته و حدود ۹۰ درصد از آنان در دهک های ۱ تا ۴ جامعه بوده و هر روز ضمن ناامیدی از بهبود کیفیت زندگی ، خود را برای بدبختی هر چه بیشتر آماده میکنند چه راهی برای نجات آنان وجود دارد ؟

مسئولینی که هیچکدام طعم تلخ مستاجری را نچشیده اند چگونه می توانند التیام بخش درد یک سوم جامعه باشند ؟

مالک ساختمان هر روز بر ارزش سرمایه اش افزوده و معادله رهن و اجاره هر روز برای کارگران بزرگتر میشود و سرمایه کارگر که در رهن صاحبخانه است هر روز بی ارزش تر میشود و در پایان سال این مستاجران هستند که باید یک محله پایین تر در شهر و یا مهاجرت به حاشیه شهرها را تجربه کنند تا با پول بی ارزش خود مکانی کوچکتر ‘ دورتر و نا مناسب تر را انتخاب کرده و با استرس منتظر پایان سال باشند .

نقش حاکمیت و دولت در پایان دادن به این کابوس وحشتناک چیست ؟

مسکن مهر و مسکن ملی درصد بسیار ناچیزی از این دغدغه را پوشش داده است .

آیا فروپاشی اجتماعی چیزی غیر از این است ؟

آسیب های اجتماعی عدم ازدواج دختر و پسر های دم بخت بدلیل عدم امکان تهیه مسکن خود به تنهائی یک بمب ساعتی فرو خفته ای است که ضامن آن کشیده شده است .

دولت و مجلس باید با لایحه یا طرحی ویژه در دفاع از این قشر عظیم که اتفاقا بیشترین هزینه ها را برای انقلاب داده است راهی برای امنیت روانی یک سوم مردم ایران پیدا نماید .

در اینجا باید از موجرین با انصاف هم تقدیر کرد که نگارنده این سطور خود از مستاجرینی میباشد که هر روزه در دعا گویی موجر خود که به اندازه ارزش ملک خود طلب نمی‌کند می باشد .

حزب همدلی مردم تحول خواه ( همت )
به زودی و در شروع سال ۱۳۹۹ کمیته مستاجرین خود را راه اندازی خواهد کرد و از همین نقطه و با کمک مستاجرین راهکاری برای کمک به این قشر عظیم را جستجو خواهد کرد تا شاید با مجلس جدید و انشاالله دولت جوان و انقلابی آینده بتواند باری از دوش این قشر بزرگ ، ارزشمند و مولد کشور بردارد .

سید احمد نبوی
دبیر کل حزب همت‌‌

 

سایت رسمی حزب همت
کانال تلگرامی حزب همت
صفحه اینستاگرامی حزب همت
کانال ما در آپارات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.