حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)
ضرورت اتخاذ سیاست مشترک برای مقابله با قاچاق صادرات

ضرورت اتخاذ سیاست مشترک برای مقابله با قاچاق صادرات

ضرورت اتخاذ سیاست مشترک برای مقابله با قاچاق صادرات

یک کارشناس قاچاق بر ضرورت اتخاذ سیاست مشترک و تعامل مناسب بین وزارتخانه های صمت و اقتصاد و بانک مرکزی برای مقابله با قاچاق صادرات تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت ، سیداحمد نبوی در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره راهکارهای مقابله با قاچاق صادرات که معمولا با هدف بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات انجام می‌شود، اظهار داشت: قاچاق معلول است و ریشه اصلی آن را باید در جای دیگری جستجو کرد. درباره قاچاق صادرات نیز باید واقعیت‌ها را ببینیم و بدانیم که این موضوع خود معلول پدیده‌های دیگری است.

وی با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی حجم تجارت خارجی در یک سال گذشته و بعد از شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: این موضوع تمام دنیا از جمله کشور ما را تحت تاثیر قرار داده اما در ایران فشار این موضوع به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه بیشتر بوده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: بیش از ۷۰ درصد از صادرات کشور وابسته به نفت و محصولات وابسته به آن است که در طول دو سال گذشته و بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا، با کاهش ۱۰۰ درصدی صادرات آنها مواجه بوده‌ایم.

نبوی ادامه داد: دولت برای جبران کاهش درآمدهای نفتی، بدنبال استفاده از دو ابزار مالیات و صادرات بوده است. افزایش مالیات باعث تشدید فشارها بر تولید و در ادامه آن مردم شده است. از سوی دیگر به دلیل پایین آمدن سطح تقاضا در کشور به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، تنها راه باقی مانده برای کارخانجات تولیدی، صادرات مازاد تولید خود است.

وی با اشاره به تاثیر کاهش بهای جهانی نفت بر افت قیمت محصولات پتروشیمی در سطح دنیا تاکید کرد: کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه ایران به خوبی می‌دانند که امروز کشور با مازاد تولید مواجه است و با سیاست صبر و انتظار بدنبال خرید محصولات ایرانی با قیمت پایین‌تر هستند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قاچاق صادرات باعث ضربه بزرگی به صادرات کشور شده است، تصریح کرد: در صورتی که اراده‌ای ملی و در تمام ارگان‌های دولتی و نظامی و امنیتی وجود داشته باشد و آنها به یک تعامل و توافق کامل و سیاست واحد برسند، امکان محدودیت حداکثری قاچاق صادرات وجود دارد.

وی افزود: در صورتی که سیاست‌های متعهدانه و واحدی از سوی بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد درباره مقابله با پدیده قاچاق صادرات شکل بگیرد، می‌توان مانع این ضربه بزرگ به اقتصاد کشور شد. باید توجه داشت که در حال حاضر به دلیل کاهش ارزش پول ملی و افزایش مالیات‌ها، قدرت خرید مردم کاهش یافته و کارخانجات با مازاد تولید مواجه هستند. از سوی دیگر کرونا نیز سطح تقاضای جهانی را کاهش داده و تمام این موارد به همراه سیاست‌گذاری نامناسب باعث قاچاق صادرات شده است.

نبوی در پاسخ به سوالی درباره صادرات ریالی به ویژه به دو کشور عراق و افغانستان با ذکر مثالی اظهار داشت: یک کارخانه تولیدی که با کاهش فروش در داخل مواجه است، برای جبران عقب افتادگی خود و همچنین جلوگیری از ورشکستگی، ناچار است به سوداگرانی که به او پیشنهاد می‌دهند کالایش را بدون طی مسیر قانونی و پیچیده کنونی صادرات، با استفاده از ریال بخرند، کالا بفروشد. این سوداگران بعضا کالای مرغوب را به ریال و حتی ۲ برابر قیمت داخل کشور می‌خرند و از طریق راه‌های غیرقانونی صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: دولت می‌گوید تنها راه و شیوه درست صادرات، روشی است که من می‌گویم و حتما نیز ارز حاصل از صادرات باید از طریق سامانه نیما به کشور بازگردد ولی کارخانه‌ها برای جلوگیری از ورشکستگی و نخوابیدن خط تولید، کالای خود را به ریال برای صادرات می‌فروشند. تا زمانی که سیاست‌های صادرات یکپارچه نشود، امکان مقابله با صادرات ریالی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی همچنین با انتقاد از بی ثباتی مدیریتی به ویژه در حوزه‌های مدیریتی گفت: در طول چند سال گذشته چندین بار وزیر صمت تغییر کرده که بعد از تغییر هر وزیر نیز، به طور معمول معاونین و مدیران کل این وزارتخانه تغییر کرده‌اند و این موضوع باعث شده تا عمر مدیریتی بعضی از مدیران حتی به یکسال نرسد.

وی در عین حال از نمایندگان مجلس خواست تا با استفاده از ابزارهای نظارتی کمیسیون اصل ۹۰ و دیوان محاسبات، نظارت را به نحوی اعمال کنند که مدیران حتی بعد از ۱۰ سال از پایان کار خود، پاسخگوی اقدامات انجام شده در نهادهای مدیریتی خود باشند.

سایت رسمی حزب همت
کانال تلگرامی حزب همت
صفحه اینستاگرامی حزب همت
کانال ما در آپارات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.