حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)
" نسل امروز باید از آزادی خرمشهر بداند"

” نسل امروز باید از آزادی خرمشهر بداند”

” نسل امروز باید از آزادی خرمشهر بداند”

کل خبر این است ، ۳۰ دقیقه بامداد دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۰ عملیات الی بیت المقدس آغاز شد و پس‌از ۲۳ روز نبرد سخت و طاقت فرسا خرمشهر در ساعت ۲ بعد از ظهر سوم خرداد آزاد شد ، اما در این ۲۳ روز چه گذشت ؟
اول اینکه ۵۰۳۸ کیلومتر از خاک اشغال شده کشورمان آزاد شد و ۱۸۰ کیلومتر از مرز ایران تامین شد ، باید دید چه استعدادی از نیروهای عراقی برای حفظ اشغالگری در این منطقه وسیع حضور داشتند .

قبل از آغاز عملیات بیت‌المقدس، استعداد نیروهای عراقی به ترتیب زیر بود:
لشکر ۶ زرهی؛ از جنوب رودخانه کرخه تا هویزه.
لشکر ۵ مکانیزه؛ از غرب اهواز تا روستای سید عبود.
لشکر ۱۱ پیاده؛ از سید عبود تا خرمشهر شامل: تیپ‌های ۲۲، ۴۸، ۴۴ مأمور حفاظت از خرمشهر بودند.
لشکر ۳ زرهی؛ در شمال خرمشهر.

با شروع عملیات نیز یگان‌های دیگری از ارتش عراق برای حفظ مواضع خود به منطقه اعزام شدند که در مجموع تمامی یگان‌هایی که در منطقه درگیری حضور یافتند، عبارت بودند از:
لشکر ۵ مکانیزه؛ شامل: تیپ‌های ۲۶ و ۵۵ زرهی و تیپ‌های ۱۵ و ۲۰ مکانیزه.
لشکر ۶ زرهی؛ شامل: تیپ‌های ۱۶ و ۳۰ زرهی و تیپ ۲۵ مکانیزه.
لشکر ۳ زرهی؛ شامل: تیپ‌های ۶، ۱۲ و ۵۳ زرهی و تیپ ۸ مکانیزه.
لشکر ۹ زرهی؛ شامل: تیپ‌های ۳۵ و ۴۳ زرهی و تیپ ۱۴ مکانیزه.
لشکر ۱۰ زرهی؛ شامل: تیپ‌های ۱۷ زرهی و ۲۴ مکانیزه.
لشکر ۱۱ پیاده؛ شامل: سه تیپ سازمان ۴۴، ۴۸ و ۴۹ پیاده و سه تیپ تحت امر ۴۵، ۱۱۳ و ۲۲ پیاده.
لشکر ۱۲ زرهی؛ شامل: تیپ‌های ۴۶ مکانیزه و ۳۷ زرهی.
لشکر ۷ پیاده؛ شامل: تیپ‌های ۱۹ و ۳۹ پیاده.
تیپ مستقل ۱۰ زرهی.
تیپ‌های مستقل ۱۰۹، ۴۱۹، ۴۱۶، ۹۰، ۴۱۷، ۶۰۱، ۶۰۲، ۶۰۵، ۶۰۶، ۴۰۹، ۲۳۸ و ۵۰۱ پیاده.
تیپ‌های ۳۱، ۳۲ و ۳۳ نیروهای ویژه.
تیپ‌های ۹، ۱۰ و ۲۰ گارد مرزی.
تعداد ۳۰ گروهان کماندو.
تعداد ۱۰ قاطع جیش الشعبی (هر قاطع ۴۵۰ نفر).
گردان تانک مستقل سیف سعد.
گردان‌های شناسایی حطین، صلاح‌الدین، حنین.
توپخانه عراق نیز از ۵۳۰ قبضه توپ در انواع مختلف تشکیل شده بود، که به‌طور تقریبی از ۳۰ گردان تشکیل می‌شد ، این نیروها با پشتیبانی هوایی صدها هلیکوپتر و دهها اسکادران هواپیمای جنگنده و بمب افکن پشتیبانی می شدند .

نسل امروز باید در خصوص کلماتی مانند لشگر و تیپ و گردان توپخانه و تیپ زرهی و ….دیگر اصطلاحات نظامی مطالعه ای ساده داشته باشند تا متوجه بشوند که پدران و برادرانشان چگونه با این همه نیروی تا دندان مسلح، ۵۰۳۸ کیلومتر مربع از خاک ایران عزیز را آزاد کردند .
در این عملیات ۱۹۰۰۰ اسیر ، نزدیک به یک سوم کل اسرای عراقی در طول ۸ سال دفاع مقدس به اسارت درآمدند و همچنین ۱۶۰۰۰ نیروی نظامی عراقی کشته و ۳۲ هزار نفر زخمی شدند .
ابتدا باید یک تصور عینی از ۵۰۳۸ کیلومتر مربع را پیدا کنیم و بعد بگوییم چگونه با آن همه تجهیزات و دشمن مسلح این حجم از زمین آزاد شده است و پس از آن عدد ۶۷۰۰۰ اسیر و کشته و زخمی را در ذهن متبادر کنیم و آنگاه به عظمت کار نیروهای ایرانی پی ببریم .
فرماندهانی همچون محسن رضایی، صیاد شیرازی، حسن باقری ، رحیم صفوی ، احمد متوسلیان ، مهدی باکری ، حسنی سعدی ، دادبین، بقایی ، همت ، زین الدین و صدها فرمانده شهید و زنده آن عملیات و همچنین شهدای فراوان و نیروهای عمل کننده در ارتش و سپاه و بسیج مردمی شهرها کاری کردند که صدها سال دیگر باید در کتابهای تاریخ از آنان یاد کرد .

اگر قرار است جشنی برای دفاع مقدس گرفته شود هفته ای که از ۳۱ شهریور تا ۵ مهر که اوج تجاوز دشمن بوده است ( هیچ کشوری تجاوز به خاکش را جشن نمی گیرد)نباید باشد بلکه از ۱۰ اردیبهشت تا سوم خرداد باید جشن گرفته شود ، ۲۳ روز تاریخی برای جشن های استقامت مردم سرافراز ایران اسلامی .

یا علی مدد

سیداحمدنبوی
دبیرکل حزب همت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.