حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)
دکتر شهرام حسین نژاد دانشور مسئول شورای سیاستگذاری حزب همت در آ.ش

دکتر شهرام حسین نژاد دانشور مسئول حزب همت در شمالغرب کشور:آذربایجان شرقی استانداری ویژه میخواهد

با پایان یافتن دولت دوازدهم و روی کارآمدن دولت دکتر رییسی و رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر کشور، قطعا شاهد تغییرات گسترده ای در استانداریهای کشور خواهیم بود، رییس جمهور پس از مراسم تحلیف اظهار داشتند که برخی از استانها با توجه به مشکلات و ظرفیت های موجود نیاز به توجه ویژه دارند. با توجه به فرمایشات رییس جمهور محترم باید اذعان داشت که آذربایجان‌ شرقی از استان‌های مهم، پرجمعیت و آباد ایران اسلامی است که دارای مرز مشترک با جمهوری‌های آذربایجان، نخجوان و ارمنستان بوده و به دلیل واقع شدن در مسیر جاده ابریشم و داشتن موقعیت ویژه جغرافیایی به عنوان چهارراه ارتباطی ایران و اروپا و دروازه مشرق زمین خوانده می‌شود. آذربایجان‌شرقی در بحث صنعت و معدن از قطب های مهم کشور قلمداد میگردد. بیش از ۵۰۰۰ واحد صنعتی فعال در آذربایجان شرقی وجود دارند که عمده واحدهای صنعتی این استان را صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی؛ صنایع نساجی و چرم و کفش، صنایع شیمیایی و سلولزی؛ صنایع سنگین، تولیدکننده ماشین‌آلات و قطعه‌سازی؛ صنایع خودرو، نیرو محرکه و ریخته‌گری و صنایع بالادست نفت، فولاد و پتروشیمی تشکیل داده و وجود منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس به وسعت ۵۱۰۰۰ هکتار، مناطق ویژه اقتصادی، بیش از ۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی و شهرک اختصاصی سرمایه‏گذاری خارجی در نقاط مختلف استان نشان از شکوفایی اقتصادی و تسریع سرمایه‌گذاری در این استان دارد.
از سوی دیگر وجود ذخایر مختلف و متنوع معدنی با بیش از ۸ میلیارد تن ذخیره معدنی، از جمله، معادن کانسار مس سونگون که یکی از بزرگ‌ترین اندیس‌های مس ایران و جهان به شمار می‌رود و معادن نفلین‌سینیت، کائولن، پرلیت، دیاتومیت از دیگر ظرفیت های مهم این استان بشمار میرود.
در بخش کشاورزی نیز آذربایجان شرقی با دارا بودن ۴۱۴ هزار هکتار اراضی آبی و ۸۰۷ هزار هکتار اراضی دیمی، جزء استان‌های برتر در تولیدات کشاورزی و دامی می‌باشد.

این استان همچنین به دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و زیست‌محیطی کشور از قطب های گردشگری بشمار رفته و با دارا بودن ۱۸۰۰  اثر ثبت ملی و دو اثر ثبت جهانی (بازار سنتی تبریز، بزرگ‌ترین سازه آجری جهان با ۲۷ هکتار وسعت و کلیساهای آذربایجان)، ۹ اثر صنایع‌دستی دارای مهر اصالت یونسکو، ۳۵ اثر دارای نشان برتر و ۸۰ رشته صنایع‌دستی از آذربایجانشرقی استانی بی بدیل ساخته است. لذا با توجه به این ظرفیت های مهم، باید نگاه ویژه ای به این استان باشد و با دید استانداری ویژه به این منطقه مهم نگاه کرد. با این نظریه قطعا استانداری ویژه نیز استاندار ویژه ای میخواهد. اکنون پس از گرفتن رای اعتماد توسط وزیر معرفی شده به مجلس سردار وحیدی،قطعا باید استانداری در شان جایگاه واقعی این استان سرافراز معرفی شود و مردم غیور این دیار از هم اکنون در انتظار معرفی استانداری لایق و کارآمد از سوی وزارت کشور هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.