حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)
" جوانان را مسخره کرده اید یا اسم رمز گرانی مجدد مسکن را اعلام کرده اید ؟ " 

” جوانان را مسخره کرده اید یا اسم رمز گرانی مجدد مسکن را اعلام کرده اید ؟ ” 

” جوانان را مسخره کرده اید یا اسم رمز گرانی مجدد مسکن را اعلام کرده اید ؟ “

مدیر عامل بانک مسکن روز ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ اعلام کرد که سقف وام مسکن جوانان افزایش یافته و به یک میلیارد تومان رسیده ، یعنی اگر شما همین امروز برای فرزند خود حساب پس‌انداز مسکن جوانان باز کرده و ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان واریز کنید در سال ۱۴۱۵ یک میلیارد تومان وام خرید مسکن دریافت می کنید.
یعنی طی ۱۸۰ ماه معادل ۳۶ میلیون تومان واریز خواهید کرد که شاید بظاهر پرداخت این عدد خیلی در زندگی شما موثر نباشد ولی بررسی این عدد بسیار مهم است .
اگر ۱۰۰/۰۰۰ نفر وسوسه اینکه ‘۲۰۰ هزار تومان در ماه که چیزی نیست’ بشوند به این معناست که بانک مسکن ماهیانه ۲۰ میلیارد تومان نقدینگی مردم را بدون پرداخت هیچگونه سودی دریافت می‌کند.
این عدد و رقم با این تعداد متعامل (۱۰۰/۰۰۰ نفر) در حوزه بانکی عدد بسیار ناچیزیست ولی سوال مهم این است که پس چرا این طرح ارائه شده ؟

موضوع مهم این است که واقعا ۱۵ سال بعد جناب مدیر عامل فعلی بانک مسکن که حتی از فردای مسئولیت خود در دولت جدید خبر ندارد کجاست که این تعهد را ایجاد می‌کند، ۱۵ سال بعد با این روند تورم و با یک میلیارد تومان چند متر خانه و در کدام روستای دور افتاده کشور می توان خرید ؟
چه کسی تضمین میدهد که اولا ۱۵ سال بعد این مبلغ پرداخت می شود و دوما تضمین بدهد که با این مبلغ در جنوب شهر تهران امکان خرید حداقل ۴۰ متر مسکن وجود داشته باشد (این وضعیت در شهرهای کوچک به مراتب بغرنج تر است) .
جناب مدیر عامل یا جوانان را مسخره کرده اید یا اسم رمز افزایش قیمت مسکن را صادر نموده اید ؟ تاریخ این را ثابت خواهد کرد .

شعار ساخت سالیانه یک میلیون مسکن در دولت جدید بسیاری از دلالان و تولید کنندگان حباب مسکن را به تکاپو انداخته و توقف خرید و فروش مسکن را ایجاد کرده بود و سیر قیمت مسکن را نزولی نمود .
اگر این وضعیت ادامه می یافت و دولت نیز اقدامات خود را برای تولید مسکن کلید میزد خیلی دور از ذهن نبود که قیمت مسکن آرام آرام مسیر نزولی خود را ادامه داده و یکی از بزرگترین دغدغه های قشر ضعیف و فقیر جامعه یعنی مسکن رنگ باخته و امید به اردوی مستاجران بر می گشت .
اما این مصاحبه پر طمطراق ، که در واقعیت جز یک توپ تو خالی چیزی نبود به کمک دلالان مسکن آمده و از حالا نه تنها جلوی سقوط قیمت مسکن را گرفت بلکه آنان بار خود را برای سالهای آینده نیز بستند ، استدلال وام یک میلیاردی بهانه این سوءاستفاده خواهد بود.

صدها اّبّر صاحبخانه با هزاران واحد ساختمان مسکونی بدنبال حفظ وضع موجود قیمت ها بودند و آیا براحتی جلوی دولت جدید و شعارهای عدالت خواهانه او در حوزه مسکن ساکت می نشستند ؟
برای دستگاههای امنیتی و قضایی این مصاحبه در این زمان حیاتی برای رصد پشت پرده مافیای مسکن می تواند نقطه شروع خوبی باشد تا شاید با شناسایی عوامل پشت پرده این مصاحبه بتوانند با بقیه مافیاهای دیگر این کشور نیز مقابله کنند .
تغییرات مدیران در دولت جدید نیز از جمله نشان دوم این مدیر عامل عزیز در این مصاحبه بود ، او با این شعار دهان پر کن که من بدنبال گشایشی برای جوانان بودم و این طرح رضایتمندی جوانان را در پی دارد بدنبال حفظ جایگاه خود در تغییرات پیش رو نیز بوده است.
ولی واقعیت این طرح آن است که نا امیدی مجدد جوانان و مردم و البته به نام دولت جدید را رقم می‌زند و از همه مهمتر رضایت دلالان و صاحبان مسکن های انبوه را در پی دارد .

امید فراوانی داریم که دولت جدید جلوی اینگونه حرکتهای عوام فریبانه را بگیرد و با سرعت تمام به سوی ساخت مسکن ارزان قیمت با اقساط طویل المدت و با در وثیقه گرفتن همان خانه (طرح دکتر رضایی) از مستاجران فعلی و مالکین آینده ، بازار مسکن را سر و سامان دهد .

انشاءالله

سیداحمدنبوی
دبیرکل حزب همت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.