حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)

” جناب آقای نادران شما چرا ؟ “

طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. تاکنون سه رئیس جمهور و چهار دوره مجلس در اجرای این طرح دخیل بودند . مرحله اول آقای احمدی نژاد ؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت‌ها زمان برده بود آذر ماه سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط ایشان ابلاغ شد. در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش‌های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود. این سند مشتمل بر ۷ فصل و ۱۳۱ راهکار ذیل چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه‌سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است. فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می‌پردازد و به طور مشخص مقرر می‌دارد: استقرار نظام سنجش صلاحیت‌‌های عمومی، تخصصی و حرفه ‌ای، تعیین ملاک‌‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی است. بنابراین آموزش و پرورش از همان سال به تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان همت گذاشت و لایحه‌ای اوایل تابستان سال ۹۲ توسط دولت آقای احمدی نژاد به مجلس ارائه شد که بر اساس آن معلمان با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شد. این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشکالات توسط مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند. در مرحله دوم آقای روحانی ؛ در ادامه بررسی طرح، مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند طرح رتبه‌بندی معلمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد؛ از این رو پس از تلاش‌های بسیار، با هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان در آخرین جلسه هیات دولت ۲۷ اسفند ۹۳ در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید. بر این اساس مرحله اول طرح رتبه‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. با وجود این برای اعتباربخشی بیشتر و قانونی بودن اجرا و تامین اعتبار این طرح در قانون برنامه ششم توسعه (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰)، دولت مکلف شد طرح رتبه‌بندی را در مرحله نهایی در قالب یک لایحه تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد. لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان پس از ۲ ماه بررسی اواخر آبان ماه سال گذشته در آخرین نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید. با این نظام، رتبه‌های حرفه‌ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌شود. مرحله سوم جناب آقای رئیسی؛ لایحه رتبه بندی معلمان را نهایی کرده و به مجلس شورای اسلامی رساندند . با توجه به اینکه تکلیف این اعتبار در برنامه ششم توسعه مصوب شده است و تا پایان برنامه ششم تنها چند ماه باقی مانده است و اگر لایحه بخواهد در نوبت عادی دستور مجلس قرار گیرد ، احتمال این می رود که به پایان سال ۱۴۰۰ نرسد و خود به خود از جریان پیگیری منفک خواهد شد و هنوز معلوم نیست که آیا در برنامه هفتم توسعه (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵) در این خصوص تمهیدی اندیشیده شده است یا خیر ؟ لذا با پیگیری برخی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست فوریت برای طرح در صحن علنی و خارج از نوبت شده است که متأسفانه برخی از نمایندگان مجلس مانند آقای نادران بدون در نظر گرفتن شرایط سخت معیشتی معلمان درخواست پس گرفته شدن لایحه توسط دولت را کرده اند ، هر چند اولویت طرح در مجلس پذیرفته شد ولی واقعا آقای نادران اگر شما بتوانید حداقل ۳ ماه با حقوق متوسط معلمان زندگی کنید از سوی این قشر جایزه دارید ، چرا وضعیت معلمان را درک نمی‌کنید؟ آیا تاکنون برای پرداخت اجاره خانه خود مجبور شده اید بعنوان شغل دوم تا پاسی از نیمه شب با پراید در اسنپ کار کنید ؟ لطفا آبروی معلمان را آبروی خود بدانید و برای کمک به معیشت آنان کمی همدردی و همراهی را پیشه خود کنید . اکنون که از حدود ۱۰ سال پیش تاکنون با همت سه دولت و چهار مجلس کار به این نقطه رسیده است شما هم دستی به آتش برسانید و قدمی به صلح بردارید . برادر جانبازم !! لطفا از معلمان حمایت کنید . انشاءالله  دبیرکل حزب همت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.