حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)

🔸مهاجرت معکوس به روستاها با ایجاد تعاونی های روستایی “انقلاب کار و اشتغال”🔸

به نام خدا و با سلام

مهاجرت معکوس به روستاها با ایجاد تعاونی های روستایی

“انقلاب کار و اشتغال”

با شکل گیری انقلاب اسلامی که بیشتر با مشارکت مستضعفین جامعه شکل گرفته بود ، موج مهاجرت بیش از ۵ میلیون سکنه روستاها به شهرها برای رسیدن به زندگی بهتر آغازیدن گرفت .
اجبار انقلاب در بکارگیری دولتمردان بی تجربه انقلابی ، حملات شبانه ساواکی‌ها در محلات به انقلابیون ، شروع درگیری‌های تجزیه طلبانه در برخی از استانهای مرزی ، حکومت مرکزی انقلابی را چنان درگیر حفظ انقلاب کرد که دیگر فرصت پرداختن به کنترل این مهاجرت عظیم نبود و ضربه آخر در مهاجرت به شهرهای بزرگ ، حمله صدام به ایران و شروع یک جنگ همه جانبه در ۵ استان غربی کشور ، یک و نیم میلیون جنگزده را نیز اجبارا به شهرهای بزرگ کوچ داد و با شروع دهه هفتاد و موج دوم مهاجرت روستاییان به شهرها ، ایران که قبل از انقلاب جمعیت روستایی ۶۵ درصدی در مقابل ۳۵ درصد شهر نشین را نشان می داد حالا این ترکیب جمعیتی در حال برعکس شدن بود .

صرفنظر از بررسی تبعات اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی این مهاجرت ها در چهار دهه گذشته باید به شرایط کنونی کشور پرداخت .
امروزه با توجه به گرانی های عظیم موجود در شهرها علی الخصوص اجاره مسکن برای دهک‌های زیر خط فقر ، موضوعی که بایستی در پیش روی مسئولین کشور قرار بگیرد زمینه سازی مهاجرت معکوس روستاییانی که چند ده سال است شهر نشین شده اند و متاسفانه با فشارهای معیشتی چند ساله اخیر اجبارا به حاشیه نشینی شهرهای بزرگ روی آورده اند باید باشد .

وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی باید با پرداخت وام‌هایی در قالب ایجاد تعاونی های روستایی به مهاجران روستا در جهت اشتغال پایدار روستایی موجب رونق اشتغال در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنایع دستی، بوم گردی ، گردشگری ، دامداری و حتی صنعت قطعه سازی و کارگاههای کوچک شده و زمینه اشتغال برای جوانان جویای کار و احیای مشاغل خاموش شده در روستاها را فراهم نماید .

طرح مهاجرت معکوس و اشتغال روستایی می‌تواند با کسب مجوز مجلس و یا موافقت مقام معظم رهبری در برداشت یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد طرح‌های اشتغال در مناطق روستایی و عشایری و همچنین احداث مسکن با وام ۴ درصد ویژه مهاجران به روستاها را به اجرا درآورده که در این راستا می تواند معادل ریالی آن از محل منابع داخلی بانک‌ها به حساب موسسات عامل مورد معرفی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی واریز گردد .

امروزه توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک روستایی مهم‌ترین راهکار توسعه اقتصاد روستایی در کشورهای توسعه یافته به شمار می رود که در ایران بدلیل شرایط خاص و بحرانی معیشت طبقات ضعیف جامعه باید به عنوان یک تاکتیک بسیار مهم مد نظر مسئولان کشور باشد ، یکی از الزامات اساسی برای ایجاد هر کسب و کار، به ویژه ایجاد تعاونی های روستایی با هدف مهاجرت معکوس ، وجود نقدینگی و اعتبارات اختصاصی می‌باشد که با مجوز یک میلیارد دلاری اعلامی در متن ، قابلیت انجام پیدا خواهد کرد .
*تعهد دولت به ایجاد یک میلیون شغل در سال و ایجاد یک میلیون خانه در سال با مشارکت سرمایه های اولیه مهاجران و تسهیلات ارائه شده ارزان قیمت در این طرح ، هم تعهدات دولت را شدنی می نماید و هم مشکلات حاشیه نشینی شهرهای بزرگ را مرتفع خواهد نمود و هم حباب مسکن در شهرها را تخلیه خواهد کرد .*

تاثیر مهاجران در فرایند توسعه در مناطق روستایی از طریق ایجاد تعاونی های روستایی از مهمترین ابزارهای توسعه به‎ شمار می ‌آید توسعه ای که در مقابل تحریم های جهانی بشدت مقاوم است زیرا ویژگی ‌های مهاجران سختی کشیده در حاشیه شهرها به لحاظ کمی و کیفی از جمله عوامل موثر در جریان توسعه‎ تعاونی های روستایی برای خود مهاجران شمرده می ‌شود.

محوریت این نوع از مهاجرت‌ ها (مهاجرت معکوس) با تاکید بر رویکرد معیشت پایدار روستایی و استفاده از سرمایه‌ های انسانی و سرمایه های کوچک مالی افراد مهاجر بازگشته به روستا و تنوع فعالیت ‌های اقتصادی در نواحی روستایی با نگاه به رونق کسب و کار تعاونی های روستایی می باشد .
اصلی ترین پیامد این نوع از مهاجرت کسب درآمد بیشتر، افزایش رفاه زیستی، کاهش آسیب ‌پذیری، بهبود امنیت غذایی، بهبود شان و منزلت انسانی برای مهاجران خواهد بود .
معاونت تعاونِ وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی می تواند با انعقاد تفاهم نامه ای سه جانبه با حضور این معاونت ، صندوق توسعه ملی و سازمان تعاون روستایی ، ‘ انقلاب کار و اشتغال ‘ را در جمهوری اسلامی ایران کلید بزند .

انشاءالله
سید احمد نبوی
دبیر کل حزب همت

https://t.me/hemmattehran
Www.hmtp.ir
https://t.me/SeyedAhmadNabavi92

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.