ویژگیهای حسابرس و بازرس به بهانه روز روابط عمومی
ویژگیهای حسابرس و بازرس
به بهانه ۲۷ اردیبهشت روز روابط عمومی و ارتباطات.
از : حسن خسروی مدرس دانشگاه
تحلیلگر مسائل مدیریت دولتی ایران.
بسیار جالب است که با استفاده از قرآن کریم ؛ آیه ۵۴ و ۵۵ سوره یوسف (ع) سه ویژگی مهم یک حسابرس و بازرس را به تعبیری میتوانیم به زیبایی استخراج نماییم که عبارتند از :
1 _ امین ( امانتدار بودن).
2 _ حفیظ ( حفظ و حراست از اسرار و اسناد و مدارک).
3 _ علیم ( علم و دانایی و تخصص).
وَقَالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِی ۖ فَلَمَّا کَلَّمَهُ قَالَ إِنَّکَ الْیَوْمَ لَدَیْنَا مَکِینٌ أَمِینٌ ﴿۵۴﴾
و پادشاه گفت: یوسف را نزد من آورید تا او را برای کارهای خود برگزینم. پس هنگامی که با یوسف سخن گفت به او اعلام کرد: تو امروز نزد ما دارای منزلت ومقامی و [در همه امور] امین هستی.
(۵۴)
قَالَ اجْعَلْنِی عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ ۖ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ ﴿۵۵﴾
یوسف گفت: مرا سرپرست خزانه های این سرزمین قرار ده ؛ زیرا من نگهبان دانایی هستم. ( ۵۵).
کارکنان و کارشناسان نهادهای نظارتی ؛ حسابرسان و بازرسان ؛ علاوه بر امین بودن ؛ حفیظ بودن و علیم بودن ؛ میبایست انسانهایی اخلاق مدار و با روابط عمومی بالا و دارای روحیه برقراری ارتباط موثر باشند زیرا اساسا جنس کار نهادهای نظارتی بخاطر سر و کار داشتن با انواع و اقسام جداول و اعداد و ارقام و صورتهای مالی و اسناد حسابداری و… قدری خشک و بعضا خشن و سخت افزاری است و میبایست برای تلطیف روحیه و فضای کاری حسابرسان و بازرسان حتما آنان با مقوله های زیر آشنایی داشته و آموزشهای لازم را ببینند.
مهارتها و آموزشهایی نظیر : ارتباطات انسانی و رفتار سازمانی؛ اصول و فنون مذاکره؛ اصول تشریفات؛ اصول و فنون سخنوری؛ سواد رسانه ای؛ زبان بدن. اینها کمک میکنند تا یک تعادلی میان سخت افزار ها و مغز افزارها ایجاد شود. بنده مفتخرم که اولین ایرانی هستم که یادداشت مقاله گونه ام در مجله معتبر و بین المللی در آوریل ۲۰۱۲ تحت عنوان مهارتهای ارتباطی برای حسابرسان چاپ و منتشر شده و دقیقا در مقاله به لزوم توجه به روابط عمومی اشاره شده که امید است مورد عنایت نهادهای محترم نظارتی قرار گیرد.
حسن خسروی