حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)
همایش آینده کار و کارآفرینی جوانان در ایران یا "نمایش کمدی-درام با پایان باز"

همایش آینده کار و کارآفرینی جوانان در ایران یا “نمایش کمدی-درام با پایان باز”

همایش آینده کار و کارآفرینی جوانان در ایران یا “نمایش کمدی-درام با پایان باز”

مجید شرافتی نژاد
رییس سازمان جوانان و دانشجویان حزب همت

چند روز پیش پوستر همایشی با عنوان “آینده کار و کارآفرینی جوانان در ایران” به دستم‌ رسید که بنا بود به مناسبت هفته کارآفرینی، با میزبانی سازمان ملی کارآفرینی و اتاق بازرگانی برگزار شود و لیست بلندبالا و سنگینی از سخنرانان را ارائه کرده بود. دکتر ستاری معاون علمی رییس جمهور ، جناب آقای شریعتمداری وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی، نایب ریس محترم مجلس جناب اقای مصری ، رییس محترم فراکسیون جوانان مجلس جناب اقای سید فرید موسوی، ریاست اتاق بازرگانی، ریاست سازمان ملی کار آفرینی و بسیاری از اسامی وزین دیگر در این لیست قابل رویت بود.

بلافاصله با شوقی بسیار و نشاطی صد چندان برای حضور ثبت نام کردم و بسیاری از دوستان و همکاران و دانشجویانم‌ را مطلع کرده و برای شرکت در همایش تشویقشان کردم که “بشتابید ، جمع شده اند تا تکلیف آینده کار و کار افرینی را بالاخره مشخص کنند.”

و رفتیم … از ساعت ۱۵ الی ۱۹ در مرکز همایش های واقع در طبقه دهم ساختمان اتاق بازرگانی، با استقبال جمعیت قابل توجهی از جوانان همایش برگزار شد.

همایش با پنلی متشکل از حدود ۱۰ سخنران آغاز شد که تمام سخنرانان با ادبیات های متفاوت به بیان مساله و اهمیت و ضرورت کارآفرینی و تمرکز بر خلاقیت در کار پرداختند و جالب این بود که در سخنان برخی از ایشان حتی تفاوتی بین ایجاد اشتغال و کار آفرینی که از مبانی بحث است مشاهده نمیشد. البته یکی از اعضای پنل متفاوت از سایرین صحبت کردند و علت این بود که موضوع سخنرانی که برایش تعیین شده بود را فراموش کرده و ناچار به معرفی کسب و کار خود و شرکت خود پرداختند.

قهرمانان کار آفرینی اما نمایندگان محترم دولت و مجلس و اتاق بازرگانی بودند که محورهای اصلی فرمایشات ایشان بدین شرح خلاصه میگردد:

۱) نماینده و رییس فراکسیون جوانان مجلس فرمودند : مجلس پیگیر حل معضلات است اما دولت به وظایف خود برای رفع موانع عمل نمیکند و در لوایح به گونه ای عمل میکند که امکان حمایت از کسب و کارهای جوانان وجود ندارد. حل برخی از موارد منوط به اصلاح قانون تجارت است و چون حدود ۱۰۰۰ ماده دارد هیچ مجلسی ریسک اینکه قانون تجارت را به صحن علنی ببرد نمیپذیرد.

۲) معاون علمی ریاست جمهوری فرمودند: دولت لازم است صرفا در حوزه ایجاد اکوسیستم کارآفرینی دانش بنیان اقدام نماید و زمانی مردم از کسب و کار سود میکنند که با سرمایه خودشان شروع کرده باشند لذا سرمایه باید از خود بخش خصوصی تامین شود و اگر کسی سرمایه ندارد بهتر است سرمایه داران بزرگ از سایرین حمایت کنند. ( وی در مورد نقش بانک ها در تامین سرمایه و مواردی غیر از دانش بنیان ها نظری ارایه نداد.)

۳) وزیر محترم کار فرمودند: ما در ایجاد اکوسیستم هم به اندازه کافی خوب عمل نکردیم بدین علت که بسیاری از افرادی که اکنون در مجموعه های دانش بنیان فعالند تحصیلکرده خارج از ایران هستند و نظام آموزش عالی ما نتوانسته به خوبی فارغ التحصیلان توانمند وارد این عرصه نمایند.

۴)  ریاست محترم اتاق بازرگانی فرمودند: آینده اقتصادی بسیار تاریک و مبهم است و ما به عنوان افراد حرفه ای اقتصاد کشور حتی توان مدیریت سرمایه و کسب و کار سنتی خود را هم نداریم و حتی نمیتوانیم یک ماه آینده خود را پیش بینی کنیم.

در انتها از جمع بندی ۴ مورد فوق میتوان نتیجه گرفت که مجلس توپ را به زمین دولت انداخت، سپس دولت صورت مساله را به گونه دیگری عوض کرده و توپ را زمین بخش خصوصی انداخت و بخش خصوصی هم توپ را با قدرت به میان تماشاگران شوت کرد.

پس از اتمام سخنرانی ها جوانان حاضر در جلسه متعجب از محتوای سخنرانی ها ، در انتظار ماندند و کسی در مورد آینده کار و کار آفرینی جوانان بحثی نکرد و جالب تر اینکه در پایان همایش به جای پرسش و پاسخ به امضای تفاهمنامه و عکس و مصاحبه پرداخته شد.

در شرایط جنگ اقتصادی و چند ماه پس از انتشار بیانیه گام دوم و با شرایط سخت اشتغال امروز جوانان، اگر با این رویکرد ادامه دهیم نه تنها گامی به جلو بر نخواهیم داشت بلکه از لحاظ روحی آسیب های جدی تری به مخاطبین خود وارد خواهیم کرد.

صمیمانه از عزیزان مسئول خواهشمندم که اگر راهکاری برای حل معضلات کار و اشتغال جوانان ندارند و توان حل مساله نزد ایشان نیست و تمایلی هم برای استعفا از سمتی که اشغال کرده اند ندارند، لا اقل با چنین نمایش هایی نمک روی زخم جوانان دردمند امروز ایران اسلامی نریزند. مشکلات کشور با برگزاری همایش و طرح ۱۰۰ باره موضوعات حل نمیشود. با روش های بهتری هم میتوان گزارش عملکرد هفته کارآفرینی را پر کرد.

همایش آینده کار و کارآفرینی جوانان در ایران یا "نمایش کمدی-درام با پایان باز"
همایش آینده کار و کارآفرینی جوانان در ایران یا “نمایش کمدی-درام با پایان باز”
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.