حزب همدلی مردم تحول خواه همت
حزب (همت)

پیام جامعه معلولین ایران به مناسبت روزجهانی معلولان ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۰

روز جهانی معلولین از سال ۱۹۹۲ که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد، هر ساله در ۳ دسامبر برگزار می‌شود. معلول…کسی که برای ادامه زندگیش شاید از دیگران کمک بگیره ولی خیلی از دیگرانها ،امید،صبر، استقامت ،پشتکار …در زندگیشون را از معلول میگیرند.
روز جهانی معلولان گرامی باد
هدف از نامگذاری روز جهانی معلولین
هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف؛ و افزایش آگاهیهایی بوده است که می‌بایست از مساله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی؛ اجتماعی؛ اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود. این وضع به همین منوال طی شد تا در سال ۱۹۹۹ شعاری با مضمون (امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید) برگزیده شد و سرلوحه امور قرار گرفت.امروز روزجهانی معلولین است، روزی مختص آنان که در خلاف جهت آب شنا کرده و هر روز فعل ما میتوانیم را معنا میکنند. سالهاست که همگی به توانمندی این گروه از جامعه ایمان آورده ایم و بارها شاهد ثبت موفقیت هایشان بوده ایم و حالا میدانیم که دنیای آنها زیبایی هایی دارد که شاید افراد دیگر فرصت تجربه اش را نداشته اند….
معلولین و امیدی شیرین به زندگی
معلول به کسی گفته می شود که بر اثر نقص جسمی یا ذهنی در زندگی و کار دچار مشکل می شود، بطوریکه این اختلال از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی وی می کاهد. این گروه شامل ناشنوا، نابینا و معلول جسمی، حرکتی و ذهنی هستند. آمار ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی بیان می کند که تا سال ۱۳۷۸ ده درصد از جمعیت جوامع صنعتی و دوازده درصد از جمعیت جوامع رو به توسعه را افراد معلول تشکیل داده و در ایران حدود سه درصد به نوعی دچار معلولیت های جسمی جزئی یا کلی هستند. آنچه در ارتباط با معلولین باید در نظر داشت، این است که ارتباط با آنها باید همراه با احترام بوده و در رفتار با آنان نباید اثری از ترحم باشد.
مشکلات معلولین در ایران
معلولین در ایران دارای مشکلات متعددی هستند ازجمله:مشکلات درون و برون‌شهری: یکی از عمده‌ترین مشکلات معلولین مشکل حمل‌ونقل و جابه‌جایی درون و برون‌شهری است. به‌طور مثال نبود امکانات مناسب بهداشتی بین جاده‌ای برای آن‌ها، نبود امکانات در مراکز خرید و … . اما مهم‌ترین موضوع این بخش که می‌توان به آن پرداخت، نبود امکانات حمل‌ونقل درون‌شهری برای آن‌ها است. نبود صندلی‌های مناسب در مترو و بی آر تی، وجود پیاده‌روهایی با عرض کم و استفاده از مصالح نامناسب برای ساخت آن‌ها و….. این اقدامات میبایست در شهر مشهد بصورت اختصاصی پرداخته شود شهر زیارتی آقا امام رضا و هزار دوستار زیارت که در سرار کشور دارای معلولیت هستند.مشکلات کار: در ایران قانونی مبتنی بر قانون ۳ درصد وجود دارد که بیان می‌کند در دستگاه‌های دولتی ۳ درصد افراد استخدامی باید از معلولین باشند اما این قانون اجرایی نمی‌شود. نیاز است.

بصورت کاربردی و اصولی به این امر پرداخته شود.برخورد افراد جامعه: به دلیل عدم فرهنگ‌سازی برخی از معلولین سعی می‌کنند کمتر در جامعه حضور پیدا کنند.که میبایست در راستای فرهنگ سازی و افزایش سطح آگاهی جامعه تمام ارگانهای دارای تریبون و صدا وسیما حضور و فعالیت پررنگ تری داشته باشند.زندگی شخصی: معلولین در زندگی شخصی خود را افرادی سرشکسته و ناتوان می‌دانند که توان مقابله با دیگر افراد جامعه را ندارند، اما این نگرش در آن‌ها باید دچار تغییراتی شود که این تغییرات با کمک افراد خانواده و دوستان و اطرافیان آن‌ها صورت خواهد گرفت. به استعدادهایی که معلولین دارند باید توجه شود و با استفاده از آن‌ها بتوانند زندگی را از نو آغاز کرده و احساس کمبود یا مزاحمت برای دیگر افراد نداشته باشند.مشکلات مالی: مشکلات اقتصادی معلولین ناشی از نبود شغل مناسب و گاه هزینه‌های سنگین بازتوانی است. ما در میان معلولین جسمی ناشنوایان نابینایان افراد مشکلات تحصیلی: مشکلات تحصیلی معلولین شامل عدم امکانات در مدارس و دانشگاه‌ها و نگاه مردم جامعه و عدم فرهنگ‌سازی است.مشکلات ورزشی و رفاهی: همان مشکل نبود امکانات مناسب برای حمل‌ونقل و هزینه‌های بالای ورزش برای معلولین مانع انجام ورزش برای اکثر معلولین شده است.مشکلات ازدواج: کمتر کسی حاضر می‌شود با فرد معلول ازدواج کند و ازدواج دو فرد معلول نیز باهم دارای زیان‌هایی است که گاه با توجه به معلولیت افراد از مزایای آن پیشی می‌گیرد.
هدف حزب همت خراسان رضوی
حزب همت خراسان رضوی با هدف کمک به افراد تحول خواه جامعه حمایت رسمی خود را از افراد دارای معلولیت استان اعلام میکند ودر این روز خجسته هدف خود را به تمامی مدیران و مسئولین استانی و کشوری ابلاغ میدارد.هدف ما سعی و تلاش و مطالبه گری حقوق تصویب شده افراد دارای معلولیت به کمک نخبگان و تحصیلکرده های دارای معلولیت استان میباشد. از شما مدیران محترم خواهشمندیم در راستای هرچه بهتر اجرایی شدن این قوانین همت گمارده و پیگیر و مطالبه گر حقوق این عزیزان باشید.
سخن آخر برای معلولان و افراد خانواده و جامعه
افراد سالم و توان مند جامعه باید بدانند که معلولان هرگز نیازی به ترحم ندارند. هم نوعان سالم باید همواره بکوشند تا کمبود موجود در معلولان رابه صورت یک جریان طبیعی نشان دهند و کاری نکنند که این کمبود، زندگی معلول را از حالت طبیعی خارج کند و او را به فردی منزوی و جدای از جامعه تبدیل سازد..باید این حقیقت را بپذیریم که اگر فرد معلول به درون جامعه برمی گردد و به فعالیت می پردازد، حتما توان مندی دارد. پس نبایدبا ترحم یا تمسخر خویش، هیاهوی زیبای بازگشت به زندگی را در او خاموش کنیم، بلکه باید او را بپذیریم و تشویقش کنیم تا کارهایش را درست انجام دهد و با کارخواستن از آنها، آنان را در میان خود نگه داریم.

ومن الله توفیق
رئیس و نماینده ویژه حزب همدلی مردم تحول خواه همت
خراسان بزرگ (رضوی – شمالی – جنوبی)
حمید کولابادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.